Onder druk van de Europese Commissie worden de Nederlandse btw-regels voor commissarissen gewijzigd. PwC verwacht dat de nieuwe regeling binnen enkele weken wordt gepubliceerd. De wijziging zal naar verwachting op 1 januari in werking treden.
Bij het vervullen van niet meer dan vier commissariaten, hoeft op dit moment geen btw te worden berekend. Dit zal veranderen. De exacte invulling van de nieuwe regels is nog niet openbaar maar zal vrij genuanceerd zijn, aldus PwC. De nieuwe regeling leidt in veel gevallen tot een btw-registratie van de commissaris. In principe moet dan een btw-administratie worden gevoerd en periodiek aangiften worden ingediend. Bij kleine commissariaten kan mogelijk gebruik worden gemaakt van een ontheffing van administratieve verplichtingen en/of een vermindering van de btw-afdracht. De btw-plicht voor commissarissen leidt tot hogere kosten voor financiële, onderwijs- en zorginstellingen en andere bedrijven die geen vooraftrek van btw hebben. Deze worden volgend jaar in beginsel met 21% (het nieuwe btw-tarief) hogere kosten geconfronteerd.
Update: Het ministerie van Financiën heeft bevestigd dat er wordt gewerkt aan een regeling om aan de bezwaren van de Commissie tegemoet te komen en dat de wijziging naar verwachting op 1 januari 2013 in werking zal treden.
De nieuwe btw-regels voor commissarissen gaan al vanaf 1 juli 2012 in en niet zoals verwacht op 1 januari 2013. De oude regeling waarbij vervulling van niet meer dan vier commissariaten niet leidt tot belastingplicht voor de btw mag nog wel tot aan 2013 worden toegepast. Bron: Ministerie van Financiën, 27-6-2012, nr. BLKB/2012/77M (gepubliceerd 29-6-2012)
Meer informatie: Btw-regels voor commissarissen veranderen
Geef een reactie