Het pakket van gegevens en inlichtingen dat uit eigen beweging aan de inspecteur dient te worden aangeleverd, wordt door een wijziging in artikel 22 van de Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting (UBIB) 2001 uitgebreid. Dit omdat de fiscale behandeling van de eigen woning per 1 januari 2013 wordt aangevuld met een aflossingseis.
Naast de informatie die nu al over schulden voor de eigen woning en voor in box 3 vallende schulden moet worden aangeleverd, dienen straks ook de volgende gegevens worden verstrekt:
- de datum van aangaan van de schuld (de ingangsdatum van de overeenkomst van geldlening)
- het startbedrag van de schuld
- de resterende maximale looptijd van de schuld in maanden
- de maandelijkse rentevoet van de schuld die geldt op 31 december van het kalenderjaar waarover wordt gerenseigneerd.
Deze gegevens zijn van belang om het aflossingsschema voor de desbetreffende schuld vast te kunnen stellen en te kunnen controleren. Alle hiervoor genoemde gegevens en inlichtingen moeten voor elke tot de eigenwoningschuld behorende schuld separaat worden aangeleverd. Voor de toepassing van de eigenwoningregeling wordt elke hoofdsom van geldlening waarop verschillende voorwaarden van toepassing zijn als afzonderlijke schuld aangemerkt. De renseignering van de gegevens dient dan ook per (deel)schuld plaats te vinden.
Overgangsregeling
De wijzigingen van artikel 22 van het UBIB 2001 gaan in per 1 januari 2013, de datum waarop het gewijzigde eigenwoningregime van kracht wordt. In beginsel moeten administratieplichtigen per die datum aan de gewijzigde renseigneringsbepalingen voldoen. Met betrekking tot de nieuw aan te leveren gegevens voor schulden in verband met een eigen woning is het echter, gezien de relatief snelle invoering van de wijzigingen van de fiscale behandeling van de eigen woning, mogelijk dat administratieplichtigen de eerste periode hieraan nog niet volledig uitvoering kunnen geven. In dat geval kunnen de inspecteur en de administratieplichtige op grond van artikel 22, vijfde lid, onderdeel b, van het UBIB 2001 afspraken maken, bijvoorbeeld over hantering van een aanloopperiode voor de realisering van volledige renseignering.
Meer informatie: Tekst en toelichting aanpassing artikel 22 Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001
Geef een reactie