De Nationale ombudsman gaf onlangs nog eens aan dat het van groot belang is dat de Belastingdienst relevante informatie correct registreert en archiveert, zodat het niet verloren gaat.
De fiscus had vijf bedragen die een mevrouw toekwamen op een fout rekeningnummer gestort. De persoon die de bedragen ontving, weigerde deze terug te betalen. De vrouw was het er niet mee eens dat ze een civiele procedure zou moeten starten om het geld terug te krijgen en stapte naar de Nationale ombudsman. Hij vond de klacht gegrond omdat het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen was geschonden. Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman kon de vrouw namelijk met een brief van de Belastingdienst aantonen dat de Belastingdienst had bevestigd dat het rekeningnummer voor de zorgtoeslag was gewijzigd. De inspecteur kon deze brief echter niet in zijn systeem terugvinden. Naar aanleiding van de brief, besloot de Belastingdienst om de bedragen alsnog aan de vrouw over te maken.
Meer informatie: Nationale ombudsman, 28 december 2011, rapport 2011/336
Geef een reactie