Het is inmiddels derde dag dat het hoge btw-tarief van 21% wordt toegepast en de meeste consumenten moeten nog wennen aan de verhoging. Maar na een kortdurende schrikreactie zullen zij snel terugkeren naar hun oude bestedingspatroon, zo schrijft ABN Amro in een rapport over de gevolgen van de btw-verhoging voor de retailsector.
Volgens de ABN Amro leidt de verhoging van het tarief ertoe dat een gemiddeld huishouden €18 per maand duurder uit is. Het gemis van dat bedrag betekent voor 60 procent van de consumenten niet dat zij hun uitgavenpatroon wezenlijk aan zullen passen. Ook in andere Europese landen waar de btw recent werd verhoogd bleek dat de prijsstijgingen te gering waren om consumenten hun koopgedrag te laten veranderen. ABN Amro vindt dan ook dat winkeliers, die door de crisis hun reserves toch al hebben zien slinken, de prijsverhogingen niet klakkeloos voor eigen rekening moeten nemen. Volgens de bank is de consument ‘mentaal op de prijsverhogingen ingesteld’ en zal de eerste paniekreactie wel plaatsvinden, maar zal die niet heftiger zijn als de verhoging wordt doorberekend. Na deze eerste schrikreactie zal het bestedingspatroon snel weer op het normale niveau komen, aldus de bank.
Meer informatie: ‘Consument went snel aan hogere btw’
Geef een reactie