Deze week lanceert Licent Academy het nieuwe tijdschrift 'FamilieZaken', een vakblad voor adviseurs van dga's en familiebedrijven. Taxence vroeg Philip Ruys, bedenker en hoofdredacteur van het vakblad, waarom Licent inzet op het thema familiebedrijven.
'Zoals met alles wat wij doen: omdat onze klanten erom vragen. Het thema leeft enorm. Je kunt geen blad openslaan, van de Libelle tot het Financieele Dagblad, of het gaat erover. Diverse advieskantoren profileren zich met een adviesdesk voor familiebedrijven. Het is 'hot', en terecht. Het is gewoon een enorm belangrijke groep ondernemingen die goede adviseurs verdienen.'
De menselijke kant van adviseren
Wat voegt dit vakblad toe? 'We bundelen kennis en ervaring en tegelijkertijd laten we de andere kant van adviseren zien. Noem het maar de menselijke kant. Er is een bepaalde dynamiek, bij elke klant maar zeker het familiebedrijf, die een extra dimensie geeft aan de advisering. En daar is heel veel over te vertellen.'
Waardeloos advies
En waarom is dat zo belangrijk? 'Als je onvoldoende besef hebt van wat speelt bij het familiebedrijf en de verschillende stakeholders; de onderlinge verhoudingen tussen de familieleden, de verwachtingen, de emoties, de relatie met personeel, de strategie, dan kan je prachtige advies wel eens waardeloos zijn. Met de juiste kennis en vaardigheden word je een betere adviseur. Adviezen voegen dan meer waarde toe en worden sneller geaccepteerd. Je kunt – met een modewoord – trusted advisor worden. En blijven.'
Duizend familiebedrijven
Hoe ben je op het idee gekomen? 'Toen ik in april van dit jaar ons eerste congres over familiebedrijven organiseerde, kwamen daar meer dan 150 adviseurs op af. Nieuwsgierig en hongerig naar kennis. Een simpel rekensommetje leerde mij dat daar de adviseurs van minstens duizend familiebedrijven zaten. Met een vakblad bereiken we nog meer mensen en we zetten iets in gang.'
Showcases
Wat kunnen we verwachten? 'Het eerste nummer ligt er volgende week en daarin zitten drie stevige artikelen van echte kenners van familiebedrijven. De onderwerpen variëren sterk maar belangrijk is dat het iets toevoegt voor de advisering door professionals die tot onze doelgroep behoren: fiscale, juridische en financiële adviseurs. Daarnaast zetten we steeds een familiebedrijf in de schijnwerpers en laten we een showcase zien van een adviseur of advieskantoor dat iets doet met familiebedrijven. Deze keer Marnix van Rij van EY; erg leuk want hij was vroeger mijn baas. En een column van Hans Biesheuvel van ONL. Verder diverse nieuwsberichten. Kortom een dynamisch geheel!'
Kennismakingsabonnement
Bestel een kennismakingsabonnement op Familiezaken (2 edities voor € 35)! >Bestellen
Geef een reactie