De Belastingdienst heeft recent de wachtrijgegevens van de BelastingTelefoon als open data beschikbaar gesteld. Hieruit blijkt dat op de telefonische vraagbaak van de fiscus het best bereikbaar is op donderdag tussen 8.30 en 9.00 uur. Aan het einde van de middag is de kans om direct in contact te komen met een medewerker van de Belastingdienst het kleinst.
De Belastingdienst is dit jaar begonnen met het publiceren van open data op Belastingdienst.nl/opendata. Naast een overzicht van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI's) en servicepunten voor toeslagen worden nu ook de wachtrijgegevens van de BelastingTelefoon gedeeld. De gegevens zijn gerangschikt naar tijd (per dag/uur/kwartier), per werkstroom (Particulieren, Toeslagen, etc.) en per contactthema.
Iedereen kan deze data zonder beperking gebruiken. Datagraver heeft de wachttijden bijvoorbeeld gevisualiseerd, zie: http://www.datagraver.com/case/wachttijden-belastingtelefoon.
De Belastingdienst wil met de publicatie van open data innovatief ict-gebruik stimuleren en zal in de toekomst meerdere datasets beschikbaar stellen.
Meer informatie: Open data wachttijden BelastingTelefoon online
Geef een reactie