Familiebedrijven hebben in de afgelopen vijf jaar voor meer werkgelegenheid gezorgd dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit het onderzoek van PwC ‘Het familiebedrijf; veelzijdig belang voor de Nederlandse samenleving’.
De familiebedrijven uit de top 100 hebben in de periode 2010-2014 maar liefst 8% meer nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. Het landelijke cijfer laat een daling zien van 0,4%. In de periode 2009-2014 was de stijging van het aantal banen bij familieondernemers zelfs 19%, tegenover een groei van 1,6% landelijk. Renate de Lange, PwC-partner en spreker op het Nationaal Congres Familiebedrijven, verwacht dat familiebedrijven deze positieve trend zullen doorzetten.
Daarnaast zetten familiebedrijven zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Juist voor deze kwetsbare groep is een grote behoefte aan arbeidsplaatsen. Hoewel familiebedrijven relatief minder investeren in R&D dan niet-familiebedrijven, hebben de R&D-investeringen door familiebedrijven wel een hogere rentabiliteit dan die van niet-familiebedrijven. Meer dan 60% van de onderzochte bedrijven is actief bezig met duurzaamheid en ontwikkelt duurzame initiatieven. Familiebedrijven leveren tevens een actieve bijdrage aan het tegengaan van vroegtijdig schoolverlaters en jeugdwerkloosheid in Nederland, onder meer via het aanbieden van stage- en leerwerkplekken aan mbo-leerlingen.
Nationaal Congres Familiebedrijven
Voor u als adviseur is het familiebedrijf een belangrijke doelgroep. Hoe wordt of blijft u een succesvolle adviseur van het familiebedrijf? Kom het te weten op het Nationaal Congres Familiebedrijven, 8 april 2016 te Landgoed Zonheuvel in Doorn. Dagvoorzitter mr. Philip Ruys en sprekers dr. Ilse Matser en mr. Jurgen Geerlings geven u in onderstaande video's alvast een voorproefje op deze goedgevulde congresdag. Meer informatie vindt u op: www.ncfamiliebedrijven.nl. Meld u nu aan!
Geef een reactie