De vrees dat na een ambtelijke fusie alle betrokken gemeenten altijd btw moeten afdragen over de diensten die zij afnemen van de ambtelijke fusieorganisatie, blijkt ongegrond. Vaak zal de zogeheten koepelvrijstelling van toepassing zijn.
Bij een ambtelijke fusie zal in beginsel een ambtelijke fusieorganisatie de voorbereiding en uitvoering op zich nemen. Twee Kamerleden vroegen aan de staatssecretaris van Financiën of deze dienstverlening met btw is belast of dat de koepelvrijstelling van toepassing is. Deze btw-vrijstelling geldt alleen voor diensten van een samenwerkingsverband (koepel) aan haar leden die direct nodig zijn voor de uitoefening van prestaties van die leden. De leden moeten deze prestaties bovendien vrijgesteld van btw of als niet-ondernemer verrichten. Bepaalde diensten, waaronder het verzorgen van de financiële administratie, zijn uitgezonderd van de koepelvrijstelling.
Goedkeuring Europese Commissie
Ook in Europees verband is gesproken over de reikwijdte van de koepelvrijstelling. Uiteindelijk heeft de Europese Commissie zich uitgesproken voor een ruimere toepassing van de koepelvrijstelling dan onder andere in Nederland het geval is. De staatssecretaris laat weten van deze ruimte gebruik te maken. Hij stelt daarom dat de koepelvrijstelling bij een ambtelijke fusie onder de volgende voorwaarde van toepassing is: de participerende gemeenten moeten de dienst die zij afnemen van de fusieorganisatie voor 70% of meer gebruiken voor onbelaste overheidsactiviteiten of vrijgestelde activiteiten. Volgens Wiebes is de btw-problematiek van gemeentelijke samenwerking via een fusieorganisatie daarmee vrijwel geheel opgelost.
Wet: artikel 11, eerste lid, onderdeel u Wet OB 1968
Meer informatie: Ministerie van Financiën, 15 februari 2016, DGB/2015-5904
Geef een reactie