In februari 2016 verscheen de Leidraad Horizontaal Toezicht Fiscaal dienstverleners die zich vooral richt op het midden- en kleinbedrijf. Met deelname aan horizontaal toezicht tekent de ondernemer voor een aanvaardbare aangifte, maar ook voor het tijdig en volledig betalen van belastingschulden. Wat is de rol van de fiscaal dienstverlener ten aanzien van de invordering?
Selectie
Bij horizontaal toezicht sluit de Belastingdienst convenanten met fiscaal dienstverleners. Zij selecteren klanten die volgens hen geschikt zijn voor deelname en melden deze aan. De selectie vindt plaats op basis van onder meer voldoende positieve klantkennis, of de klant zijn administratie altijd op orde heeft, en of voldoende werkzaamheden worden verricht om de aanvaardbaarheid van de aangifte te kunnen waarborgen. Met aanvaardbaarheid wordt in dit geval bedoeld dat de aangiften voldoen aan de wet- en regelgeving en vrij zijn van materiële fouten. Maar dat alleen is niet voldoende.
Invordering
De fiscaal dienstverlener moet bij zijn selectie ook aandacht hebben voor het betaalgedrag van zijn klanten en voor mogelijke liquiditeitsproblemen. De opdracht en volmacht van de fiscaal dienstverlener moeten zich binnen horizontaal toezicht namelijk nadrukkelijk ook uitstrekken tot het behartigen van de belangen van de klant ten behoeve van de invordering. De reikwijdte van de machtiging omvat dus ook de invordering en dit moet met ingang van de publicatie van de Leidraad Horizontaal Toezicht Fiscaal dienstverleners (februari 2016) expliciet tot uiting komen in de aansluitovereenkomst.
Vooroverleg en evaluatie
Na aanmelding van de klant zal de relatiebeheerder (vast aanspreekpunt binnen de Belastingdienst) bij de globale inhoudelijke toets de klanthistorie ook beoordelen op relevante signalen, zoals betalingsachterstanden. Heeft de klant betalingsachterstanden, dan moet overleg plaatsvinden met de ontvanger van de belastingen om te kijken of sprake is van betalingsonwil. Maar ook bij vooroverleg en tussentijdse evaluatie van het convenant zullen de partijen alert moeten blijven op mogelijke invorderingsconsequenties. De invordering en invorderingsaspecten worden dus bij alle stappen van horizontaal toezicht betrokken.
Verwachtingen
De fiscaal dienstverlener kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor het daadwerkelijk betalen van de verschuldigde belasting. Wel kan hij kan voor wat betreft de invordering een positieve rol vervullen in het bevorderen van een tijdige betaling van de door zijn klant verschuldigde belasting. Van de klant en zijn adviseur wordt in ieder geval verwacht dat zij betalingsproblemen tijdig melden en dit schriftelijk kunnen onderbouwen. De fiscus vertrouwt in beginsel op de gepresenteerde feiten en omstandigheden, tenzij uit andere bronnen anders blijkt.
Betalingsproblemen: en nu?
De ontvanger zal bij betalingsproblemen samen met de fiscaal dienstverlener zoeken naar een oplossing, binnen de mogelijkheden die de wet- en regelgeving biedt. Hierbij moet u bijvoorbeeld denken aan uitstel van betaling, ontslag van betalingsverplichting bij aansprakelijkstelling voor belastingschulden van een ander of in geval van geldnood kwijtschelding van belastingschulden. Door vroegtijdig te overleggen over invorderingsmaatregelen kan de fiscaal dienstverlener boeten, aanmaningen en een dwangbevel voorkomen.
Let op!
Heeft een ondernemer vóór de verschijningsdatum van de Leidraad HT de aansluitovereenkomst getekend? Dan moet hij een losse machtiging of vernieuwde aansluitovereenkomst tekenen om gebruik te kunnen maken van interne en externe afspraken over een vast aanspreekpunt, snel zekerheid en aangepast toezicht (het serviceniveau).
Meer informatie: Leidraad Horizontaal Toezicht – Fiscaal dienstverleners februari 2016
Geef een reactie