• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

NTFR
  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Twijfel over CO2-effect op BPM-heffing

9 oktober 2012 door Remco Latour

De wetgever wil dat de hoogte van de BPM voor personenauto’s volledig afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot van de desbetreffende auto. Hof Den Bosch heeft echter prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de EU om te controleren of een dergelijke grondslag niet in strijd is met het Europees recht.

Grondslagverschuiving

In het verleden was de catalogusprijs van een personenauto de grondslag van de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Sinds 1 februari 2008 is deze grondslag geleidelijk aan verschoven naar de CO2-uitstoot. Bovendien zijn de CO2-grenzen de afgelopen tijd verscherpt.

 

Huidige tarieven

Een deel van het BPM-tarief is nu nog afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto. In 2012 gaat het om een tarief van 11,1%. Daarnaast heeft de kentekenhouder te maken met een aanvullend bedrag aan BPM, dat afhankelijk is van de CO2-uitstoot van de auto.

In de onderstaande tabellen zijn de BPM-tarieven opgenomen die gelden voor gewone personenauto’s voor zover deze tarieven afhankelijk zijn van de CO2-uitstoot. Voor bestelauto’s en bepaalde bijzondere personenauto’s gelden andere regels.

 

Tarieven en schijven benzineauto’s per 1 juli 2012

Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 103-159 g/km)

€ 101

Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 160-237 g/km)

€ 121

Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens 238-242 g/km)

€ 223

Tarief vierde schijf euro per g/km (CO2-grens >242 g/km)

€ 559

 

Tarieven en schijven dieselauto’s per 1 juli 2012

Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 92-143 g/km)

€ 101

Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 144-211 g/km)

€ 121

Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens 212-225 g/km)

€ 223

Tarief vierde schijf euro per g/km (CO2-grens >225 g/km)

€ 559

 

Kortingen en toeslagen

Bij de berekening van de BPM over benzineauto’s mag men een korting toepassen van € 450. Voor dieselauto’s geldt een korting van € 1000 mits zij voldoen aan de Europese emissiegrenswaarden. Daarnaast kent de BPM een dieseltoeslag van € 40,68 voor ieder gram waarmee de CO2-uitstoot de 70 gram per kilometer overschrijdt.

 

Vrijstellingen

Elektrische auto’s, die een CO2-uitstoot van nihil hebben, en zeer zuinige benzineauto’s zijn vrijgesteld van BPM. Een benzineauto is zeer zuinig als de CO2-uitstoot niet meer bedraagt dan 102 gram per kilometer. Voor zeer zuinige dieseldieselauto’s is de kentekenhouder sinds 1 augustus 2012 alleen de dieseltoeslag verschuldigd. Een dieselauto is zeer zuinig als zijn CO2-uitstoot niet meer bedraagt dan 91 gram per kilometer.

 

Gebruikte auto’s

Wie een gebruikte auto laat registreren mag een vermindering toepassen op de BPM. Deze vermindering is in beginsel de afschrijving op de auto als percentage van de inkoopwaarde in Nederland. Voor personenauto’s die meer dan 25 jaar geleden in gebruik zijn genomen geldt een vermindering van 100%. De kentekenhouder hoeft dan dus geen BPM te betalen.

 

Discriminatie?

Een lichaam dat begin 2010 in het buitenland een personenauto had gekocht heeft bezwaar gemaakt tegen deze heffingssystematiek. De desbetreffende auto was een dieselauto die in de hoogste schijf viel. Het lichaam vindt dat de BPM-heffing op grond van Europees recht niet afhankelijk mag zijn van de CO2-uitstoot. Duurdere auto’s worden namelijk onder een dergelijke heffing zwaarder belast dan het geval zou zijn als (alleen) de catalogusprijs de grondslag vormt. Bovendien zou een heffing op basis van CO2-uitstoot een discriminatie betekenen van kentekenhouders die personenauto’s die in het buitenland hebben geregistreerd en bij invoer tegen de Nederlandse BPM op basis van CO2-uitstoot aanlopen. Hof Den Bosch heeft het Hof van Justitie van de EU prejudiciële vragen gesteld of de BPM-heffing op basis van de CO2-uitstoot inderdaad discrimineert of op andere manier in strijd is met Europees recht. Als dat het geval is, zal de wetgever de BPM-heffing moeten aanpassen.

 

Wet: artikelen 9, eerste lid, 9b, 9c en 10 BPM 1992

Meer informatie: Hof Den Bosch, 27 september 2012 (gepubliceerd 8 oktober 2012), LJN: BX9463

Filed Under: Auto, Internationaal & Europees recht, Nieuws, Verdieping

Reageer
Vorige artikel
Ontwijken assurantiebelasting mogelijk door jaarbetaling
Volgende artikel
Zwijgen is zilver, melden is goud

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

minimumbelasting

Standpunt correctie acute belastinglast uit pre-Pijler 2-verslagjaar

De Kennisgroep Pijler 2 heeft een standpunt gepubliceerd over de verwerking van een belastingbate in verband met een aanpassing van de acute belastinglast over het verslagjaar 2021, zijnde een verslagjaar dat ligt voor de inwerkingtreding van de Wet minimumbelasting 2024.

malta

Werkelijke leiding Nederlandse adviseurs doorslaggevend voor vestigingsplaats

Hof 's-Hertogenbosch oordeelt dat een vennootschap in Nederland belastingplichtig blijft als Nederlandse adviseurs kernbeslissingen nemen, ondanks formele zetelverplaatsing naar Malta. De statutaire bestuurder op Malta trad slechts uitvoerend op.

vrachtwagenheffing

Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing

De Kamerbrief geeft een stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 van start moet gaan.

dividend

Standpunt kwalificatie Israëlische Ltd.

De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen heeft de vraag beantwoord met welke Nederlandse rechtsvorm een Israëlische Chevra Ba'am (Engelstalige benaming: Limited Company) vergelijkbaar is.

meldingsplicht grensoverschrijdende constructies

Nota nav verslag DAC9 naar Eerste Kamer

De nota naar aanleiding van het verslag bij het wetsvoorstel DAC9 gaat in op vragen van de fracties van BBB en Visseren-Hamakers over de implementatie van de EU-richtlijn gegevensuitwisseling minimumbelasting.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus Wet Fiscaal Kwalificatiebeleid Rechtsvormen (incl. aanpassing FGR)

Masterclass Pillar 2 – Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2)

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×