De beoogde harmonisatie van belastingwetgeving pakt negatief uit voor het Nederlandse investeringsklimaat, concludeert de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs in haar reactie op voorstellen van de Europese Commissie. De CCTB en CCCTB kunnen daarmee een gevaar opleveren voor werkgelegenheid in Nederland. Niet in de laatste plaats voor het MKB.
Harmonisering van de grondslag (CCTB)
De eerste stap die de Europese Commissie voorstelt, is vergaande harmonisering van de grondslag van de winstbelasting (CCTB). Dit leidt ertoe dat de nationale wetgever niet langer ad hoc kan reageren op budgettaire, fiscale of bijvoorbeeld geopolitieke ontwikkelingen. Als Nederland en de andere EU-lidstaten hun individuele profielen verliezen door de adoptie van een CCTB, zullen volgens de Orde de omringende landen buiten de grenzen van de Europese Unie (het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland) maximaal profiteren van de starre Europese grondslagregels. De kans is bovendien zeer aanzienlijk dat buitenlandse bedrijven voortaan kiezen voor een hoofdkantoor in een Europees land met een grotere thuismarkt.
Consolidatie (CCCTB)
Het belangrijkste bezwaar dat de NOB heeft ter zake van CCCTB betreft de voorgestelde verdeelsleutel. Landen met een traditionele economie en grote thuismarkt zijn onder de CCCTB nog steeds in het voordeel en de verdeelsleutel zal daarmee leiden tot uitkomsten die in strijd zijn met het uitgangspunt van het BEPS project dat de winst moet worden belast op de plek waar de waarde wordt toegevoegd. Met deze benadering verlaat de Europese Commissie de verrekenprijsregels van de OESO, die wereldwijd als standaard worden gehanteerd. Dit is in het bijzonder schadelijk voor ons land.
Aanpak Hybride mismatches
De Europese Commissie wil de EU-lidstaten verplichten om hybride mismatches tegen te gaan, omdat deze kunnen leiden tot dubbele niet-belasting en tot een lagere belastingdruk op bedrijfswinsten van multinationals. Een lage belastingdruk kan echter ook worden bereikt door winsten te ‘laten neerslaan’ in landen met een laag nominaal belastingtarief. Landen met een relatief hoog nominaal tarief, zoals Nederland, vissen achter het net, indien niet tegelijkertijd maatregelen worden voorgesteld over het (minimum)tarief. De Orde pleit daarom voor een ruime overgangstermijn, zodat Nederland haar fiscale wetgeving op orde kan brengen om het mogelijk vertrek van buitenlandse bedrijven en verlies van werkgelegenheid tegen te gaan.
International Tax Reform VS
Door de Amerikaanse belastingplannen (einde ‘tax deferral’ en verlaging winstbelastingtarief naar 15%) zal de behoefte aan hybride en deferral structuren naar verwachting van de NOB sterk afnemen. De voorstellen van de Europese Commissie hebben belangrijke gevolgen voor Amerikaanse bedrijven die in de EU actief zijn alsmede voor de belastingopbrengsten van de Amerikaanse fiscus. Het is daarom verstandig om gepaste terughoudendheid in acht te nemen, zowel door Nederland als door de EU-lidstaten als collectief handelsblok.
Meer informatie: Commentaar Commissie Wetsvoorstellen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs
Geef een reactie