Formeel mag het niet de afschaffing van het pensioen in eigen beheer worden genoemd en daarom spreekt men consequent van uitfasering, maar hoe dan ook zal het naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn pensioen in eigen beheer op te bouwen. Alle DGA's met een bestaand pensioen in eigen beheer, of men nu nog actief opbouwt of niet, zullen een beslissing moeten gaan nemen wat zij met het bestaande pensioen in eigen beheer moeten doen. Voorwaar geen sinecure met ongeveer 140.000 DGA's met een pensioen in eigen beheer.
Toen eind 2012 toenmalig staatssecretaris van Financiën Weekers aankondigde naar de problemen rondom het pensioen in eigen beheer te gaan kijken, verzekerde hij telkens weer, dat er een voorziening in de eigen BV bleef bestaan. Hieraan werd veel waarde gehecht. Maar hoe kan het lopen. Weekers werd vervangen door Wiebes en na enige tijd kwam de nieuwe staatssecretaris tot de conclusie dat hij helemaal af wilde van het pensioen in eigen beheer. Voor deze afschaffingsoperatie gebruikt hij het voorbeeld van het vervroegde uitkering van de levensloopregeling en de ontslagvergoedingsstamrechten. Het wordt dus mogelijk om tegen een verlaagd tarief af te gaan kopen. En dat zelfs tegen de fiscale waarde van de pensioenreserve.
Afkopen is overigens niet de enige optie. Het is ook mogelijk om de reserve eigen beheer fiscaal geruisloos voor de fiscale waarde om te zetten in een Oudedagsverplichting (ODV, voorheen ook wel het Oudedagssparen Eigen Beheer genoemd). Het pensioenjuk verdwijnt dan van de pensioenreserve en in de toekomst moeten er uitkeringen aangekocht worden van het geld dat er daadwerkelijk staat.
Ten slotte is het ook mogelijk om niets te doen, wat leidt tot een premievrij pensioen. Hierop blijven dan alle fiscale en juridische regels die nu gelden van toepassing.
Na vier jaar ontstaat er dan nu duidelijkheid. Dat werd ook wel een beetje tijd. Maar het resultaat is compleet anders dan destijds de insteek was.
Maar als ik dit nu eens overzie en wat op me laat inwerken, vraag ik met ten zeerste af waarom er überhaupt een afkoopmogelijkheid wordt gegeven. Wat is daar nu een goede reden voor? Het is toch helemaal niet nodig? Waarom is de optie om om te zetten in een ODV tegen fiscale waarde niet voldoende? Waarom is niet gewoon de beschikbare premieregeling in eigen beheer ingevoerd? Daarmee waren de grootste problemen ook zeker van tafel. Of is het de staatssecretaris te doen om de € 2 miljard die hij heeft ingeboekt in verband met de afkoopmogelijkheid? En dit geld is ook al weer uitgegeven door een verlaging van het Vpb-tarief in 2018 en verder in 2021. Volgens mij is de afkoopmogelijkheid helemaal niet nodig. Het leidt tot het potverteren nu door de overheid, want men verwacht nu meer belastingopbrengsten, maar in de toekomst zal het minder zijn. Past dit in het kader "wie dan leeft, wie dan zorgt"? En overigens is het maar zeer de vraag of die 2 miljard wel wordt opgehaald. Het zou mooi zijn als dat eens een keer achteraf wordt gecontroleerd overigens.
Nee, de schoonheidsprijs verdient de behandeling van dit dossier niet. Het leidt tot een totaal onnodige afkoopmogelijkheid en er is in het geheel geen visie (althans ik zie het niet) op een goede aanpak van de oudedagsvoorziening van de DGA. Want de DGA wordt ook oud en bij voorkeur zal er een adequate oudedagsvoorziening moeten zijn voor de DGA. Daar moet over nagedacht worden. Laten we dat helemaal aan de DGA over? Ik vraag me af of het dan goed gaat komen.
Alles weten over het nieuwe wetsvoorstel DGA pensioen? Kom naar de PE-Pitstop van mr. dr. Gerard Staats op 25 oktober 2016! > Meer informatie en aanmelden
Geef een reactie