Een blog door René van Doeselaar, hoofdredacteur BelastingZaken.
Als fervent fietsliefhebber zou ik de nieuwe fiscale regeling rondom de fiets van de zaak moeten toejuichen. Heerlijk om bijna onbelast over de mooie Nederlandse fietspaden te zoeven. Geluidloos, nul uitstoot (nou ja, mijn adem dan), filereducerend en nog een dosis gezonde beweging ook. Dat is pas duurzaam! Hoe komt het dan dat ik weinig enthousiasme hiervoor kan opbrengen?
Eerst nog een compliment naar de wetgever. De aanpassingen werden al opgenomen in het Belastingplan 2019 met als datum inwerkingtreding 1 januari 2020. Zo was er ruime voorbereidingstijd voor werkgevers en de fietsbranche. Dat is een witte raaf tussen al die andere maatregelen die met de grootste spoed onder stoom en kokend water ons worden opgelegd. Het is bij nadere beschouwing voor velen helaas helemaal niet zo’n aantrekkelijke regeling, eerder een soort fopcadeautje.
Geen samenhang
Wat mij ten eerste als fietsende fiscalist stoort, is dat er geen samenhang is tussen de loonheffing en de btw. Wat de btw betreft, wordt er immers een grensbedrag van € 749 gehanteerd. Bij een hogere aankoopprijs (iets anders dan de ‘consumentenadviesprijs’) loopt de werkgever tegen het BUA aan, wat betekent dat de aanschaf-btw over de prijs boven € 749 voor rekening van de werkgever blijft. In de btw-systematiek volstrekt logisch, zeker omdat woon-werkverkeer daar altijd al als privé wordt aangemerkt, maar leg dat de werkgever maar eens uit.
Ten tweede, voor werkgevers geeft het niet alleen ‘btw-gedoe’. Ze moeten zich in deze materie verdiepen, werknemers uitleggen wat er fiscaal en arbeidsrechtelijk mogelijk is, een fietsovereenkomst of -reglement opstellen en zorgen voor goede fietsen. Er kan geleased worden, maar alles heeft zijn prijs.
Het derde probleem met deze regeling is dat er nu automatisch een nieuwe keuzemogelijkheid is ontstaan. Ieder extra alternatief maakt regelgeving ingewikkelder. Wat is voor de werknemer gunstiger? Zelf een fiets kopen en € 0,19 per zakelijke kilometer, incl. woon-werkverkeer declareren? Eventueel met een lening van de zaak een eigen fiets kopen? Op een fiets van de zaak pedaleren en de 7% bijtelling voor lief nemen, of er een cafetariaregeling op loslaten, of de werkgever te vragen dit in de vrije ruimte onder te brengen? Het is geen fiscaal hogeschoolwerk om hierover te adviseren, maar zonder Excel toch best lastig om het omslagpunt te vinden.
Discussiepunten
Het vierde probleem is dat er, zoals bij iedere uitzonderingsbepaling, nieuwe potentiële discussiepunten met de fiscus opduiken. Het minste is nog wel of iets een ‘fiets’ is of niet. Lastiger wordt het om te controleren of de fiets voor woon-werkverkeer gebruikt wordt. Privé kan menig werknemer nog wel een fijne fiets gebruiken, maar wie staat er ’s ochtends aan de poort om na te gaan of daarmee naar het werk gefietst wordt? Andersom, wat met die reisdeclaraties van werknemers die ook een fiets van de zaak hebben?
“Pfff, kruimelwerk”, denkt u waarschijnlijk. Moeten we ons daar nu druk om maken? Er wordt immers toch 7% van de consumentenadviesprijs jaarlijks bij het belaste loon geteld. En om heel veel gaat het niet, toch? Het is inderdaad zogezegd ‘klein bier’ en er zijn inderdaad wel belangrijkere zaken om je over op te winden. Het belang van een regeling hangt echter niet alleen af van het daarmee per geval gemoeide geldbedrag, maar ook van het aantal personen en instellingen dat ermee te maken heeft. De regeling van € 0,19 per kilometer is zo heerlijk simpel. Het doet er niet toe hoe er gereisd wordt (tenzij met de auto van de zaak), dat is makkelijk te controleren. Waarom hebben we het daar niet bij gelaten?
Eén voordeel zie ik nog wel. Ik kan nu binnen mijn fietsclubje de specialist uithangen en per fietsclublid bekijken wat het voordeligste is: een fiets van de zaak of € 0,19 per kilometer. Voor ik het weet, zijn we weer kilometers verder met ons groepje. Uiteraard houden we ons aan de verkeers- en de fiscale regels!
Download nu gratis het handige overzicht met mogelijkheden voor een fiets van de zaak.
Geef een reactie