• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Taxence

Taxence

  • Nieuws & achtergrond
    • Nieuws
    • Branchenieuws
    • Blogs
    • Verdieping
  • Thema’s
    • AI & Tax Technology
    • Arbeid & Loon
    • Belastingplan
    • BTW & Overdrachtsbelasting
    • BV & DGA
    • Duurzaamheid (ESG & CSRD)
    • Estate planning
    • Alle thema’s
  • Opleidingen
    • AI & Tax Tech
    • ESG & CSRD
    • Estate Planning
    • BTW
    • Vastgoed
    • Internationaal
    • Arbeid & Loon
    • Formeel
    • Familiebedrijven
    • VPB
    • Pensioen
  • Carrière
    • Personalia
    • Vacatures
    • Vacature toevoegen
    • Partners
  • Vakinformatie
    • NDFR
    • Addify
    • JES! Knowledge
    • Fiscaal en meer
    • Tax talks
    • Vakblad Estate Planning
    • Specials
  • Kennisbank

Falen rittenregistratiesysteem voor rekening van werknemer

4 maart 2020 door Michel Halters

rittenregistratie Belastingdienst

Een rittenregistratiesysteem kan behulpzaam zijn bij het aantonen van het privégebruik van een auto van de werkgever. Functioneert dit systeem niet goed, dan zijn de gevolgen voor de werknemer.

Een B.V. stelde aan haar directeur-grootaandeelhouder (hierna: dga) een Toyota Land Cruiser ter beschikking. De B.V. voerde beheeractiviteiten uit voor een B.V. die een bouwbedrijf exploiteerde. Vanaf maart 2009 maakte de dga voor de rittenregistratie gebruik van een rittenregistratiesysteem van Trevler. De met Trevler geregistreerde ritten moesten periodiek worden uitgelezen in een computerprogramma waarin de dga de rittenregistratie verwerkte. De dga retourneerde het registratiesysteem aan de leverancier omdat het niet goed functioneerde. Daarna ontving hij een nieuw systeem. De leverancier heeft de ontvangst van het falende rittenregistratiesysteem bevestigd. In de verslagen gaf de dga aan of de ritten zakelijk of voor privédoeleinden waren verreden. Uit die verslagen bleek dat er geen privéritten waren gemaakt. De B.V. had geen bijtelling voor privégebruik ter zake van de Toyota gedaan. De Belastingdienst legde een naheffingsaanslag op omdat niet was gebleken dat minder dan 500 km op jaarbasis privé was gereden.

Regeling bijtelling privégebruik

In geschil voor Hof Den Bosch is of de B.V. heeft doen blijken dat met de Toyota minder dan 500 kilometer voor privédoeleinden is gereden. Het hof overweegt als volgt. Stelt een B.V. een auto ter beschikking aan haar dga? En gebruikt de dga de auto ook voor privédoeleinden? Dan is het voordeel van het privégebruik van de auto ten minste 25% van de cataloguswaarde van de auto. Alleen als de dga overtuigend kan aantonen dat minder dan 500 km op jaarbasis privé is gereden, is geen bijtelling van toepassing. De dga kan voor het bewijs gebruikmaken van een sluitende rittenregistratie om het privégebruik aan te tonen of op een andere manier.

Minder dan 500 km privé gereden?

De dga gaf aan dat de rittenregistratie vanaf 1 september 2009 sluitend was, omdat hij gebruikmaakte van het Trevler rittenregistratiesysteem en dat beïnvloeding daarvan niet mogelijk was. Bovendien was zijn auto te vies om ook voor privédoeleinden te gebruiken. Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft geoordeeld dat de B.V. niet had aangetoond dat het privégebruik van de Toyota op kalenderjaarbasis maximaal 500 kilometer per jaar bedroeg. De keuze voor het rittenregistratiesysteem en het falen daarvan komen voor rekening van de B.V. en de dga. In beginsel accepteert de inspecteur een rittenregistratie als voldoende bewijs. Dat brengt echter niet mee dat bij erkenning van gebreken in het systeem, dit in het onderhavige geval ook geldt. Ook omdat de totaaltelling over 2010 niet overeenkomt met het verschil tussen de begin- en de eindstand. Verklaringen van de dga en de werknemer zijn onvoldoende bewijs om het privégebruik maximaal 500 kilometer op kalenderjaarbasis te weerleggen. Het hof sluit zich aan bij het oordeel van de rechtbank.

Commentaar

Uit deze zaak blijkt dat met het installeren van een kilometerregistratiesysteem in de auto van de zaak niet zonder meer is afgerekend met de administratieve lasten van een handmatig ingevulde kilometerregistratie en de controle daarop.

Wet: art. 13bis Wet LB 1964

Meer informatie: Gerechtshof ’s-Hertogenbosch 24 januari 2020 (gepubliceerd 27 februari 2020), ECLI:NL:GHSHE:2020:233

Filed Under: Arbeid & loon, Auto, Fiscaal nieuws, Nieuws

Reageer
Vorige artikel
A-G geeft zienswijze op ‘individuele en buitensporige last’
Volgende artikel
Kleine ondernemers krijgen geen compensatie voor kosten eHerkenning

Reader Interactions

Gerelateerde berichten

schijnzelfstandigheid; opheffen handhaningsmoratorium

Voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n)

Minister Paul informeert de Tweede Kamer over de laatste stand van zaken van het beleid met betrekking tot zelfstandigen.

vrachtwagenheffing

Zevende voortgangsbrief invoering vrachtwagenheffing

De Kamerbrief geeft een stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 van start moet gaan.

zorgverzekeringswet

Standpunt (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering

De Kennisgroep loonheffing algemeen heeft een standpunt ingenomen over een (semi-)collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering.

bedrag ineens pensioen

V&A voorlopige bedragen AOW-franchises, AOW-bedragen artikel 10aa UBLB en maximum pensioengevend loon per 1 januari 2026

Het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen heeft V&A 25-008 gepubliceerd.  In dit V&A 25-008 zijn de voorlopige bedragen opgenomen van de voor 2026 geldende AOW-franchises, AOW-bedragen van artikel 10aa UBLB en het maximum pensioengevend loon. Voor alle bedragen geldt het voorbehoud van de definitieve vaststelling van de bedragen in of op basis van wet- en regelgeving. Het ministerie... lees verder

Wet DBA zzp

Extra aandacht voor overheidsorganisaties in 2026 van Belastingdienst

De Belastingdienst gaat in 2026 extra aandacht geven aan overheidsorganisaties: goed voorbeeld doet goed volgen. Dit is ook opgenomen in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2026 dat binnenkort wordt gepubliceerd op de website van de Belastingdienst.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Opleidingen

Online cursus Gebruikelijk loon 2026

Verdiepingscursus Internationale aspecten loonheffing

Online cursus introductie participatieregelingen en lucratieve belangen

Webinar zzp dossier, wanneer is er wel of niet sprake van schijnzelfstandigheid?

Masterclass Management- en werknemersparticipatie

Opleidingen

Online cursus Auto van de zaak

Online cursus Auto van de zaak

AGENDA

Online cursus Estate planning voor de AB-houder & inkomstenbelasting

Masterclass verantwoord adviseren: Ethiek als kompas in de fiscaliteit

Online cursus ViDA – btw in het digitale tijdperk

Verdiepingscursus DGA-advisering

Leergang Erfrecht

Stoomcursus Estate planning praktisch ingezet

Online cursus Schenken en lenen in familieverband

Mindful het nieuwe jaar in

Stoomcursus Vastgoedrekenen en -financieren

Online Basistraining AI voor de fiscale praktijk

Meer opleidingen

Footer

  • Fiscaal nieuws
  • Opleidingen
  • Kennisbank
  • Vacatures
  • Over ons
  • Adverteren op Taxence
  • NDFR
  • JES! (ESG producten)
  • Fiscaal en meer
  • Addify
  • Tax Talks
  • Register Estate Planners (REP)
  • Contact
  • Linkedin
  • X
  • Facebook
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Naar Lefebvre Sdu Webshop

Taxence is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement en Cookiebeleid
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van
Taxence in je mail?

×