Sommige hulpmaatregelen voor ondernemers in de coronacrisis hebben mogelijk fiscale nadelen waarvan men zich bewust moet zijn. Ook van belang is dat ondernemers nu wel meer tijd hebben om hun belasting te betalen, maar nog steeds tijdig aangifte moeten doen.
De meest recente Tax Talks-uitzending behandelt de fiscale hulpmaatregelen om ondernemers te ondersteunen in de coronacrisis. Ruud de Smit MSC verwijst naar de tien noodmaatregelen die het kabinet wil nemen in verband met de corona-crisis. Zie ook: ‘Uitgebreid steunpakket voor bedrijven zzp’ers’. Drie van deze maatregelen hebben een fiscaal karakter:
- het geboden uitstel van betaling voor inkomstenbelasting, loonbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting;
- wijzigingen van de voorlopige aanslag inkomsten- of vennootschapsbelasting; en
- het stopzetten van voorlopige aanslagen toeristenbelasting.
De Smit benadrukt dat het kabinet alle voorgestelde maatregelen nog moet verwerken in besluiten en dergelijke.
Uitstel van belastingbetaling
Van de drie belastingmaatregelen is het geboden uitstel voor het betalen van diverse rijksbelastingen de belangrijkste, zo stelt de Smit vast. Deze regeling is heel simpel, maar men moet zich wel realiseren dat niet alle rijksbelastingen hieronder vallen. De nieuwe mogelijkheid van uitstel ziet alleen op de inkomsten-, loon-, omzet- en vennootschapsbelasting. Het kabinet overweegt grotere energieverbruikers uitstel te verlenen van het betalen van de energiebelasting. Een ander aandachtspunt is dat men nog wel zijn aangifte op tijd moet indienen. Een late aangifte levert in principe nog steeds een boete op!
Geen verboden staatssteun
Mr. Dick van Sprundel legt uit dat de Europese Commissie begrijpt dat de maatregelen noodzakelijk zijn. Het kabinet hoeft dus niet te vrezen dat de maatregelen verboden staatssteun vormen. Toch stelt de EC zich nu minder ruimhartig op dan eerst. Belastingsubsidies moeten in beginsel beperkt blijven tot € 800.000 voor de rest van het jaar. Voor grote bedrijven zal dat vaak onvoldoende zijn.
Fiscale nadelen van geboden hulp
De Smit maakt duidelijk dat sommige niet-fiscale maatregelen wel een fiscaal staartje kunnen hebben. Als de overheid bijvoorbeeld B.V.’s krediet verleent, krijgen deze schuldenaren weer eerder te maken met de earningsstrippingsmaatregel. Zeker in het waarschijnlijke geval dat hun winsten aan de lage kant zijn. En de mogelijkheden die banken bieden om tijdelijk minder af te lossen op hypotheken, botst tegen de fiscale aflossingsverplichting. De Smit hoopt daarom dat de staatssecretaris van Financiën dit probleem met goedkeurend beleid oplost.
Kijk hier naar een compilatie van de uitzending
Wet: art. 3.119c Wet IB 2001, art. 15b Wet Vpb 1969 en art. 67a en 67b AWR
Brief: Kamerbrief over noodpakket banen en economie, kenmerk CE-AEP / 20077147
Meer weten?
Tax Talks is hét online learning platform voor fiscalisten. Wekelijks (40x per jaar) wordt een webinar of e-learning beschikbaar gesteld die u via het online platform kunt bekijken. Na het afronden van de bijbehorende kennistoets ontvangt u een certificaat en PE-punten. Bent u nog geen abonnee? > Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 95.
Geef een reactie