
Buiten het feit dat de gezondheid voorop staat, staat de economie op het moment onder grote druk. Afgelopen weken heeft het kabinet diverse noodsteunmaatregelen aangekondigd met als doel de banen en inkomens te beschermen en de gevolgen voor zzp’ers, ondernemers en bedrijven op te vangen. Frank Boeijen vraagt zich of het coronavirus als trigger werkt voor fiscale aansprakelijkstellingen.
De korte termijn is erop gericht om de economie draaiende te houden. Via versoepelde belastingregelingen kunnen ondernemers en bedrijven bijvoorbeeld uitstel voor het betalen van belastingen -zoals de loonheffingen en omzetbelasting- aanvragen. Ondanks de gegenereerde noodmaatregelen vanuit de overheid, is het niet ondenkbaar dat bedrijven failliet gaan en niet meer aan hun belastingverplichtingen kunnen voldoen. Enerzijds ligt dit in het feit dat bedrijven zelf niet afdoende werk kunnen genereren, anderzijds kan een faillissement ook het gevolg zijn van leveranciers die niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.
Van een kale kip kan de Belastingdienst niet plukken, of toch wel?
Is de kous daarmee af voor de Belastingdienst? Het antwoord hierop is nee. De Invorderingswet 1990 geeft de Belastingdienst diverse mogelijkheden om de verschuldigde loonheffingen en/of omzetbelasting te innen bij de inlener of opdrachtgever/aannemer/eigenbouwer. De meest bekende zijn de inlenersaansprakelijkheid en de ketenaansprakelijkheid, ook wel WKA genoemd.
Als een duiveltje uit een doosje
Fiscale aansprakelijkstellingen komen vaak als een duiveltje uit een doosje. De Belastingdienst heeft immers vijf jaren om na te heffen en vervolgens heeft de Invorderaar nog eens vijf jaren om in te vorderen (daarbij nog niet te spreken over mogelijke gerechtelijke procedures). Steeds zien we de fiscale aansprakelijkstellingen een paar jaar na een crisis enorm toenemen. De mogelijkheden om deze aansprakelijkstelling dan te voorkomen c.q. te beperken zijn dan gering. Van belang is dat er nu al risicobeperkende maatregelen getroffen worden door bedrijven en ondernemingen om straks niet voor verrassingen te komen staan. Wet- en regelgevingen zoals de AVG, Wet aanpak schijnconstructies en Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties lopen als een rode draad door het beperken van deze risico’s heen en bemoeilijken vaak zelfs de uitvoerbaarheid.
Zoals eerder gezegd is onze gezondheid het allerbelangrijkste, maar denk ook aan de gezondheid van uw bedrijf of dat van uw klanten, voor nu en in de toekomst!
Leergang loonheffing
Tijdens de leergang loonheffing gaan wij in op de fiscale aansprakelijkstellingen zoals de inleners- en ketenaansprakelijkheid (WKA). Daarnaast zal de bestuurders-, werknemers- en opdrachtgeversaansprakelijkheid aan bod komen alsmede aanverwante wet- en regelgeving. Deze leergang zal in het teken staan van kennisdeling, praktische toepassingen en handreikingen en handvatten om aansprakelijkstellingen voor uw organisatie of voor uw klanten te voorkomen dan wel te beperken. Graag verwelkomen wij u in goede gezondheid bij de Leergang loonheffingen op dinsdag 29 september!
Frank Boeijen is na ruim twintig jaar werkzaam geweest te zijn bij een big-4 kantoor, sedert januari 2020 gestart met Incentive Advies BV, een gespecialiseerd kantoor dat adviseert op het scheidsvlak van loonheffingen en arbeidsrecht.
Geef een reactie