Staatssecretaris Van Huffelen heeft op verzoek van de Tweede Kamer de Nationale Ombudsman gevraagd om tijdens de hersteloperatie kinderopvangtoeslag de klachtbehandeling te monitoren.
De Nationale Ombudsman heeft aangegeven deze opdracht te aanvaarden. Tijdens de looptijd van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag zal de Nationale Ombudsman de klachtbehandeling monitoren en vervolgens rapporteren aan de staatssecretaris van Financiën.
Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman, geeft aan dat hij in de monitor bekijkt hoe de Belastingdienst omgaat met signalen en klachten van burgers. De ombudsman zal naar aanleiding van zijn bevindingen aanbevelingen doen aan de Belastingdienst.
De focus is gericht op klachtbehandeling. Volgens de ombudsman zijn er zeven basiseisen waaraan behoorlijke klachtbehandeling moet voldoen. Die eisen zijn: open en laagdrempelige toegang, herkenning van klachten, voortvarendheid van klachtbehandeling, de burger centraal stellen, duidelijke motivering van de uitkomst, adequate registratie en evalueren en leren.
De ombudsman doet geen uitspraken in individuele zaken. Als een burger zich benadeeld voelt, kan hij zelf een klacht indienen bij de ombudsman.
Na ontvangst van het plan van aanpak van de hersteloperatie van de staatssecretaris van Financiën zal de ombudsman een plan maken voor de uitvoering van de monitoring.
Meer informatie: Nationale Ombudsman, 15 juli 2020
Geef een reactie