Staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport reageert op het onderzoek van het RIVM naar een suikertaks (belasting op suikerhoudende frisdranken).
Het RIVM geeft aan dat een suikertaks een van de mogelijke maatregelen is om overgewicht tegen te gaan. De staatssecretaris kiest op dit moment niet voor deze maatregel omdat in het Nationaal Preventieakkoord andere afspraken zijn gemaakt over suikerreductie. Levensmiddelenproducenten hebben zelf het aanbod gedaan om de via frisdranken geconsumeerde suikers terug te dringen. Op basis van hun eigen cijfers liggen ze hierbij overigens voor op schema (doelstelling voor 2020 in 2019 behaald).
Het goedkoper maken van het gezonde alternatief en duurder maken van minder gezonde producten via een trapsgewijze suikertaks ziet de staatssecretaris op termijn als een perspectiefvol instrument om de consument te helpen kiezen voor gezondere alternatieven. Het zou de inspanningen van de sector goed aan kunnen vullen.
Vergelijking met andere landen
In de brief wordt onder meer ingegaan op een vergelijking van de kenmerken en effecten van de belasting op suikerhoudende dranken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Noorwegen. Wereldwijd hebben 43 landen een suikertaks ingevoerd, waarvan 10 Europese landen. De drie genoemde Europese landen zijn voor deze studie geselecteerd omdat zij verschillende vormen van belastingmaatregelen hebben ingevoerd. Daarnaast zijn zij het best te vergelijken met Nederland op het gebied van consumptiegedrag van suikerhoudende dranken en het aantal gevallen van overgewicht. Per land is de situatie (gezondheid en consumptie) vóór invoering van de belasting in kaart gebracht en vergeleken met de huidige situatie in Nederland.
Meer informatie: Ministerie VWS, 3 september 2020
Geef een reactie