Met nog maar enkele dagen te gaan tot Prinsjesdag 2020 volgt hier een samenvatting van overige wijzigingen die misschien belanden in het pakket Belastingplan 2021. Diverse van deze plannen zien op de milieuheffingen.
Begrip inrichting in afvalstoffenheffing
De afvalstoffenbelasting is een heffing die onder andere plaatsvindt vanwege de afgifte voor de verwijdering van afvalstoffen aan een inrichting. Ook bij de afgifte voor de verwijdering van afvalstoffen binnen de inrichting waarin deze zijn ontstaan, is men afvalstoffenheffing verschuldigd. Het begrip ‘inrichting’ is daarom van belang. De huidige wet verwijst hiervoor naar de Wet milieubeheer. Daarbij gaat het om een inrichting waarin men afvalstoffen stort of verbrandt. Het kabinet wil dit begrip ‘inrichting’ aanpassen. Deze aanpassing kan men verwachten in het pakket Belastingplan 2021.
Overgangsrecht NSW-landgoederen
De Natuurschoonwet 1928 (NSW) biedt fiscale voordelen aan eigenaren van bepaalde landgoederen. Deze wet is volgens de Staatssecretaris van Financiën van groot belang voor de instandhouding van die landgoederen. Hoewel het een nuttig instrument is, meenden onderzoekers dat op onderdelen een actualisering wenselijk is. Deze actualisering zal onder meer een aanpassing van de voorwaarden voor de kwalificatie als NSW-landgoederen omvatten. In dit verband moet het kabinet wel overgangsrecht treffen. De staatssecretaris wil dit overgangsrecht opnemen in het pakket Belastingplan 2021.
Inhoudingsvrijstelling NSW-lichamen
Volgens de wet moet een NSW-vennootschap dividendbelasting inhouden op (dividend)uitkeringen aan de opbrengstgerechtigden. Het kabinet vindt dit ongewenst. Het wil daarom een inhoudingsvrijstelling opnemen in de Wet op de dividendbelasting 1965. Bij wijze van goedkeuring mag de inhouding van dividendbelasting al achterwege blijven ten aanzien van de opbrengst van aandelen in een NSW-vennootschap. Deze inhoudingsvrijstelling geldt ook voor voordelen uit winstbewijzen van en hybride geldleningen aan NSW-vennootschappen. De kans is groot dat het kabinet op Prinsjesdag 2020 met een voorstel komt om deze goedkeuring in de wet op te nemen.
Aanpassing postcoderoosregeling
De energiebelasting kent een speciaal tarief voor lokaal opgewekte energie. Dit tarief geldt voor energie die afkomstig is van een coöperatie van particuliere kleinverbruikers. De energie mag ook afkomstig zijn van een vereniging van eigenaren (VvE). Grofweg gezegd moeten de leden van de coöperatie of de VvE zich in hetzelfde postcodegebied bevinden als de productie-installatie. Eventueel mogen leden zich ook bevinden in direct daaraan grenzende postcodegebieden. Deze zogeheten postcoderoosregeling is behoorlijk complex. Daarom wil het kabinet haar vervangen door een subsidieregeling. De overheid zal deze subsidie uitbetalen aan de energiecoöperatie/VvE. De energiecoöperatie/VvE verdeelt vervolgens de opbrengsten onder de leden. Hieraan zal de wetgever geen nadere eisen stellen. Wel zal een minimum aantal deelnemers in het postcoderoosgebied zijn vereist. Het kabinet wil de aanpassing van de postcoderoosregeling opnemen in het pakket Belastingplan 2021.
Vrijstelling voor walstroom
Het kabinet wil in het Belastingplan 2021 een faciliteit in de energiebelasting opnemen. Het betreft een vrijstelling voor zogeheten walstroom. Deze vrijstelling moet in principe per 1 januari 2021 in werking treden. Maar het kabinet is daarbij ook afhankelijk van Europeesrechtelijke vereisten.
CO2-heffing voor de industrie
Het kabinet werkt aan een wetsvoorstel voor de invoering van de CO2-heffing voor de industrie. Deze heffing heeft als doel bedrijven effectief te prikkelen om CO2 te reduceren. Het kabinet hoopt zo de reductiedoelstelling uit het Klimaatakkoord te behalen. Deze wet moet per 1 januari 2021 ingaan. Het wetsvoorstel heeft al opengestaan voor internetconsultatie. Zie onder meer: ‘NOB: Hoe zinvol is een CO2-heffing op nationaal niveau?’. De verwachting is dat het kabinet op Prinsjesdag 2020 met het echte wetsvoorstel komt.
Wijziging grondslag verhuurderheffing?
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft eind mei 2020 de rapportage verhuurderheffing 2020 en evaluatie heffingsverminderingen ingediend bij de Eerste en Tweede Kamer. In haar aanbiedingsbrief merkt zij op dat de WOZ-waarde een erg volatiele en lastig te voorspellen factor van de verhuurderheffing blijkt te zijn. Deze volatiliteit veroorzaakt onzekerheid bij corporaties en bij de inkomsten voor de overheid. Het kabinet vindt deze onzekerheid onwenselijk. De minister wil daarom de mogelijkheid om de afhankelijkheid van de heffing van de ontwikkeling van de WOZ-waarde te beperken, verder uitwerken. Misschien dat met Prinsjesdag 2020 zij met een concreet voorstel komt.
Wet: art. 22, 23, 47, eerste lid, onderdelen y en z, 59a, tweede lid en 64 Wbm
Besluit: paragraaf 2 Besluit nr. 2020-37677
Bronnen: Ministerie van Financiën 19 mei 2020, nr. 2020-0000076429, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 25 mei 2020, kenmerk DGKE-E/19219717, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 29 mei 2020, 2020-0000312934, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 4 juni 2020, nr. IENW/BSK-2020/103859, Ministerie van Financiën 8 juni 2020, Evaluatiedoorlichting fiscale regelingen, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 19 juni 2020, kenmerk DGKE-K/20159887 en Staatscourant 23 juni 2020, nr. 2020-32912
Op de hoogte van alle besparingskansen?
Hoe laat ú aan uw cliënten zien dat u altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en nieuwe besparingskansen? Met de Prinsjesdagspecial Belastingplan 2021 heeft u een compleet overzicht in handen, geschreven in de taal van uw klant. U ontvangt de special al op de avond van Prinsjesdag. Tip van de redactie: pas de special aan in uw eigen huisstijl en zet ‘m meteen door in het kader van relatiemarketing!
> Prinsjesdag 2020: verwachte wijzigingen voor loonheffingen
> Prinsjesdag 2020: verwachte wijzigingen in winstbelastingen
> Prinsjesdag 2020: verwachte wijzigingen voor de auto
> Prinsjesdag 2020: verwachte wijzigingen voor particulieren
Geef een reactie