Is er nog wat leuks te melden over autobelastingen? Nou ja, dat hangt er eigenlijk vanaf wie of wat u bent. Werkt u in de autobranche? Dan staat er wel degelijk wat revolutionairs in het Belastingplan: het heffingsmoment van de BPM wordt namelijk vervroegd van de datum van registratie van de auto naar het moment van inschrijving van de auto bij het RDW.
Voor de leken onder ons: bij registratie schrijf je de auto in bij de RDW, maar hoef je pas te betalen zodra de auto op naam wordt gesteld. Dat kan op dezelfde dag zijn, maar er kan ook een poos tussen zitten. Zit er een tijd tussen, dan kan de auto in waarde zijn gedaald (lees: bent u minder BPM verschuldigd) of kan het BPM-tarief gewijzigd zijn (lees: bent u mogelijk minder BPM verschuldigd). Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, dan wordt er maar met een datum rekening gehouden: de datum van inschrijving bij de RDW. Dat moment bepaalt dus de waarde en het toepasselijke tarief. Uiteraard komt er ook een overgangsregeling bij voor auto’s die op ingangsdatum al ingeschreven zijn, maar nog niet op naam zijn gesteld. Voor de liefhebbers: pak de Memorie van Toelichting op het Belastingplan erbij en zoek dan op de term ‘bpm’. Genoeg leesvoer zou ik zeggen.
Camper
Werkt u niet in de autobranche, dan is dit ook wel interessant hoor: het BPM-bedrag wordt namelijk gewoon aan u doorberekend. De BPM-tarieven worden overigens ook weer eens een keer aangepast. Ze zijn al aangepast op 1 juli jl., maar per 1 januari aanstaande is het ook weer feest. Een en dezelfde auto kan dus flink duurder of goedkoper worden. Oriënteer u dus goed. Bij aanschaf van een camper kan er bijvoorbeeld zomaar tienduizend euro verschil in zitten.
Dieseltoeslag
Rijdt u liever door in uw oude diesel? Hou dan even de dieseltoeslag op de motorrijtuigenbelasting in de gaten: die gaat omhoog en de uitstootgrens voor de toepassing van die dieseltoeslag gaat omlaag. U bent gewaarschuwd… Qua bijtelling heb ik tot slot niet zo heel veel bijzonders kunnen ontdekken in de huidige plannen. Zo te lezen blijft de korting op de bijtelling per 2021 op 10% over 40.000 euro staan. Dit was nog niet helemaal zeker. Voor een nulemissie-auto uit 2021 betaalt u dan per saldo een bijtelling van 12% over die 40.000 euro, daarboven betaalt u het volle pond van 22%. Betreft het een waterstofauto, dan mag u de korting op de hele cataloguswaarde toepassen. Nieuw is dat die onbeperkte korting per volgend jaar ook geldt voor op zonne-energie aangedreven auto’s. En nee, dan bedoel ik niet de Tesla die u oplaadt met de energie die afkomstig is van de zonnepanelen van uw dak. Ik bedoel dan die auto’s die zonnepanelen op hun eigen dak hebben. U weet wel, die van die solar-rally’s…
Mr. Heleen Elbert is eigenaar van ELBERT fiscaal. Dinsdag 29 september 2020 verzorgt zij een webinar over het Belastingplan 2021.
Geef een reactie