Ruud Hooijmaaijers LLM RB en mr. Arjan Mulders RB behandelen in een recente Tax Talks e-learning de innovatiebox. Niet alleen de normale voorwaarden komen aan bod, maar ook de voorwaarden voor het inkorten van de aanvraag en het indienen van een nieuwe aanvraag vanwege de coronacrisis.
Onder voorwaarden kan een bv of een ander vennootschapsbelastingplichtig lichaam een immaterieel activum onderbrengen onder een speciaal fiscaal regime: de innovatiebox. Het effectieve vennootschapsbelastingtarief voor voordelen uit de innovatiebox is sinds 2018 7%. Het kabinet is van plan om dit tarief per 1 januari 2021 te verhogen naar 9%.
Benodigde verklaring
Een belangrijke voorwaarde is dat het immateriële activum voortkomt uit speur- en ontwikkelingswerk (S&O) waarvoor een S&O-verklaring is afgegeven. Voor zogeheten grotere werkgevers geldt bovendien de eis dat zij een bepaald recht bezitten of hebben aangevraagd. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld octrooien en kwekersrechten. Een werkgever kwalificeert in dit verband als groot als:
- het bruto voordeel uit alle immateriële activa in het boekjaar waarin het lichaam wil opteren voor de toepassing van de innovatiebox plus de vier voorafgaande boekjaren minstens € 37.500.000 is; of
- de netto-(groeps)omzet in het boekjaar waarin het lichaam wil opteren voor de toepassing van de innovatiebox plus de vier voorafgaande boekjaren € 250.000.000 of meer bedraagt.
Innovatiebox en fiscale eenheid
Hooijmaaijers en Mulders behandelen ook de toepassing van de innovatiebox binnen een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting (FE). Formeel gezien moet elke aanvragend lichaam aantonen dat het zelf S&O-werkzaamheden organiseert en verricht. Het uitgangspunt is dat de aanvragende lichamen deel uitmaken van een FE. In dat geval worden de S&O-activiteiten als één beoordeeld. De werkgever hoeft binnen de FE niet voor zijn eigen werk zelfstandig zijn S&O aan te tonen. RVO.nl kan hooguit naar de (technische) achtergronden van de S&O-medewerkers vragen.
Nieuw verzoek vanwege coronacrisis
Als een bv voor 2020 al een S&O-verklaring heeft ontvangen, kan het gebeuren dat die door de corona-crisis niet meer overeenkomt met de daadwerkelijke innovatieve activiteiten. In dat geval is het mogelijk om de looptijd van de huidige aanvraag in te korten en een nieuwe aanvraag in te dienen. Zo wil de overheid ondernemers steunen die op korte termijn S&O-projecten willen starten om uit de corona-crisis te komen. Aan het inkorten van een S&O-verklaring zijn de volgende voorwaarden verbonden:
- De looptijd van zowel de eerder ingediende als de nieuwe aanvraag is minstens drie maanden;
- De nieuwe aanvraag start in maand volgend op de indiendatum; Terugwerkende kracht is namelijk niet mogelijk.
- De versoepeling van de voorwaarden geldt tot en met 30 september 2020. In het geval van een jaaraanvraag kan men tot en met 30 september een nieuwe aanvraag indienen met de gewijzigde gegevens.
Wet: art. 12b, 12ba en 15 Wet Vpb 1969
Bron: Tax Talks e-learning 7 oktober 2020
Meer weten?
Tax Talks is hét online learning platform voor fiscalisten. Wekelijks (40x per jaar) wordt een webinar of e-learning beschikbaar gesteld die u via het online platform kunt bekijken. Na het afronden van de bijbehorende kennistoets ontvangt u een certificaat en PE-punten. Bent u nog geen abonnee? > Neem dan nu een kennismakingsabonnement voor slechts € 95.
Geef een reactie