Als een werkgever deel uitmaakt van een concern, kan hij de concernregeling toepassen binnen de werkkostenregeling. Hij hoeft dan de vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers die voor meerdere concernonderdelen werken niet te splitsen. Het is wel raadzaam om te toetsen of het gebruik van de vrije ruimte dan nog optimaal is.
Als een bedrijf een concern vormt met minstens twee concernonderdelen, kan het handig zijn om de concernregeling toe te passen. In dat geval hoeft de werkgever de vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers van meer dan één concernonderdeel niet langer te splitsen. Hij kan de concernregeling toepassen bij een aandelenbelang van minimaal 95%. Als twee of meer stichtingen gedurende het gehele kalenderjaar in financieel, organisatorisch en economisch opzicht zo met elkaar zijn verweven dat zij een eenheid vormen, is eveneens sprake van een concern.
Optimalisatie vrije ruimte
In 2020 heeft een werkgever voor de eerste € 400.000 fiscale loonsom een vrije ruimte van 3% en daarboven 1,7%. Bij toepassing van de concernregeling kan men slechts één keer gebruikmaken van de vrije ruimte van 3%. Zonder toepassing van de concernregeling heeft de werkgever voor elke vennootschap over de eerste € 400.000 aan fiscale loonsom 3% vrije ruimte. Voor werkgevers is het daarom van belang uit te rekenen of het gebruik van de concernregeling voordelig is. Heeft een werkgever de concernregeling in 2020 toegepast, maar is dat achteraf gezien nadelig? Dan kan hij uiterlijk bij de aangifte over het tweede tijdvak van 2021 kiezen om de concernregeling in 2020 niet toe te passen.
Wet: art. 32 Wet LB 1964
100 onmisbare besparingskansen
Juist nú is mogelijk belastingvoordeel van groot belang. Welke maatregelen helpen uw klanten dit jaar nog geld besparen? En welke kunnen ze beter volgend jaar toepassen voor maximaal rendement? Met de Special 100 Fiscale Eindejaarstips 2020/2021 heeft u direct 100 onmisbare tips in handen!
De special is geschreven in de taal van de klant. Hierdoor kunt u ‘m meteen doorsturen en inzetten voor relatiemarketing. Onderscheid uzelf als adviseur en adviseer uw klanten tijdig over dé besparingskansen met deze handige special. Bestel ‘m nu!
Geef een reactie