VNO-NCW is blij met een subsidieregeling voor de vervanging van bestelauto’s van ondernemers door emissieloze voertuigen, maar het voorgestelde budget daarvoor is onvoldoende. Dat levert problemen op als gemeenten in 2025 overgaan tot emissieloze zones. Dit zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in een internetconsultatie voor de subsidieregeling.
De subsidieregeling is goed voor 44.000 nieuwe, emissieloze bedrijfsvoertuigen. Het totale wagenpark telt echter zo’n 950.000 bestelauto’s. Ongeveer de helft heeft Euroklasse 4 of lager. ‘Deze ondernemers worden met een overmachtssituatie geconfronteerd als gemeenten vanaf 2025 nul-emissiezones invoeren voor stadslogistiek.’
One-stop-shop
Naast een groter budget zouden er volgens de ondernemingsorganisaties ontheffingsmogelijkheden moeten komen voor ondernemers die in een nul-emissiezone zijn gevestigd of afhankelijk zijn van bedrijfsactiviteiten in zo’n zone. Gemeenten kunnen ook zelf een financiële tegemoetkoming aanbieden. Met een one-stop-shop kunnen ondernemers worden ontzorgd. De overheid laat dan zien dan op welke regelingen ondernemers recht hebben en zorgt ervoor dat zij die regelingen zo makkelijk mogelijk kunnen aanvragen.
Verdeelsleutel
Aangezien er verschillende soorten ondernemers zijn met bestelauto’s, moet er volgens VNO-NCW en MKB-Nederland een verdeelsleutel komen als er (veel) te veel subsidieaanvragen binnenkomen. Zo zijn er middenstanders met een enkele bestelauto, vervoersbedrijven met grote wagenparken, en leasemaatschappijen die leaseoplossingen bieden voor ondernemers. De regeling scheert deze ondernemers allemaal over één kam. ‘Uitgangspunt moet zijn dat ondernemers met maar één aanvraag niet automatisch worden afgewezen. Ook de ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’-systematiek moet uit de regeling, aangezien kleinere bedrijven meer tijd nodig hebben voor een aanvraag.
Meer informatie: VNO-NCW, 12 januari 2021
Geef een reactie