Een intermediair kan bij de Belastingdienst een beconnummer aanvragen. Dit biedt diverse voordelen. Wat zijn de voordelen? En hoe kan een intermediar voor alle cliënten in één keer uitstel aanvragen voor de aangiften?
De Belastingdienst geeft een aantal voordelen voor intermediairs aan om een beconnummer aan te vragen. De voordelen zijn toegang tot het Forum Fiscaal Dienstverleners, mogelijkheid tot inschrijving voor de intermediairdagen van de Belastingdienst en de mogelijkheid gebruik te maken van de Helpdesk Intermediairs. Het belangrijkste voordeel voor de praktijk betreft de deelname aan de uitstelregeling voor belastingconsulenten, ook wel bekend onder de naam Beconregeling.
Aanvraag Beconnummer
Een Beconnummer is nodig om deel te kunnen nemen aan de Beconregeling. Voor het aanvragen van een Beconnummer bij de Belastingdienst gelden een aantal voorwaarden. De belangrijkste voorwaarden zijn dat de belastingconsulent of het administratiekantoor bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven en een btw-nummer heeft. Het aanvragen van het Beconnummer kan met een formulier dat via de website van de Belastingdienst is te downloaden. Dit formulier moet ingevuld en opgestuurd worden naar de Belastingdienst. Stuur bij het formulier ook de inschrijving bij de Kamer van Koophandel mee. Zo’n 10 dagen na het verzenden van het formulier ontvangt men het Beconnummer. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Vermeld het Beconnummer in correspondentie met de Belastingdienst.
Benodigde aangiftesoftware
De uitstelregeling voor Belastingconsulenten houdt in dat de intermediair voor alle cliënten uitstel kan aanvragen voor het indienen van aangiften inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en de vennootschapsbelasting. Om de Beconregeling aan te kunnen vragen moet men gebruikmaken van commerciële software met een geldig PKI-Overheid servicecertificaat (PKI-certificaat). PKI staat voor Public Key Infrastructure. Dat certificaat moet op naam van de intermediair staan. Het PKI-certificaat is geldig voor de duur van één jaar of twee jaar. Die van twee jaar zijn goedkoper in aanschaf. De prijs varieert van € 300 voor een één-jarig certificaat en € 449 voor een tweejarig certificaat.
Let op. Het PKI-certificaat is strikt persoonlijk. Als de rechtsvorm wijzigt, dan krijgt de intermediair een nieuw nummer bij de Kamer van Koophandel. In dat geval moet de intermediar ook de machtigingsregistratie van het PKI-certificaat laten wijzigen.
Standard Business Reporting
De gebruikte software moet bovendien de Standard Business Reporting (SBR) ondersteunen. SBR is een methode voor het samenstellen en aanleveren van financiële berichten. Met deze methode legt de intermediair de gegevens uit de bedrijfsadministratie van de cliënten eenmalig op een standaard manier vast. Vervolgens zijn de financiële gegevens eenvoudig te hergebruiken voor diverse financiële rapportages. Denk hierbij aan gegevensverstrekking aan de Belastingdienst, Het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Kamer van Koophandel en banken. Tegenwoordig werken steeds meer banken met SBR.
Machtiging cliënt
De Belastingdienst gaat er vanuit dat de intermediair over een geldige volmacht beschikt als deze namens een cliënt een aangifte instuurt. De Belastingdienst houdt de intermediair verantwoordelijk voor het juist informeren van de cliënt over de registratie van de door de cliënt verleende machtiging, de communicatie namens de cliënt met de Belastingdienst en de informatieverschaffing over de gevolgen van verleend uitstel.
Gewone boekjaren
Voor (boek)jaren die eindigen op 31 december 2020 is het vanaf 1 maart 2021 mogelijk uitstel tot 1 mei 2022 aan te vragen.
Afwijkende boekjaren
Voor boekjaren die niet eindigen op 31 december 2020 en/of beginnen op 1 januari 2020 kan men ook via de software uitstel aanvragen. Let op dat voor boekjaren die beginnen in 2019 men voor het aanvragen van uitstel de software 2019 moet gebruiken. Uitstel wordt verleend tot maximaal 16 maanden na het eind van het (boek)jaar. In de oprichtingsakte van een nieuwe bv staat het eind van het eerste boekjaar vermeld.
Aanvraag uitstel
Vraag het uitstel voor cliënten aan via de aangiftesoftware aan bij de Belastingdienst. Soms moet de intermediair nogmaals uitstel aanvragen als bijvoorbeeld het boekjaar of de belastingplicht is veranderd. De Belastingdienst verleent niet automatisch uitstel voor alle cliënten. De Belastingdienst kan soms uitstel weigeren voor bepaalde personen of vennootschappen. Krijgt de cliënt uitstel voor het indienen van de aangifte inkomstenbelasting, dan krijgt hij ook uitstel om bepaalde toeslagen aan te vragen.
Communicatie verloop uitstelregeling
Communicatie over het verloop van de uitstelregeling vindt via de software plaats door zogeheten Service Berichten Uitstel (SBU). Vanaf het belastingjaar 2020 worden de gegevens over de belastingjaren 2019 en 2020 gezamenlijk teruggekoppeld in één SBU.
Aanvullend uitstel
Soms lukt het niet om alle aangiften op de uiterste inleverdatum (meestal 1 mei 2022) ingediend te hebben. Het is mogelijk onder voorwaarden aanvullend uitstel aan te vragen bij de Belastingdienst. Denk daarbij aan ernstige ziekte, brand of diefstal van gegevens of in het buitenland gevestigde dochtervennootschappen. Aanvullend uitstel is in de plaats gekomen van bijzonder of incidenteel uitstel.
Belang inleverschema
Bij gebruikmaking van de Beconregeling moet de intermediair zich houden aan een inleverschema. Voor de aangiften 2020 betekent dit dat voor 31 augustus 2021 de aangiften van tenminste 30% van de aangemelde cliënten ingeleverd moeten zijn. Vervolgens moet de intermediair elke maand ongeveer 8% van de aangemelde aangiften inleveren tot op 30 april 2022 voor alle aangemelde cliënten de aangiften ingeleverd zijn. De Belastingdienst communiceert over de voortgang van de uitstelregeling via de aangiftesoftware. Wie zich niet houdt aan het inleverschema, kan in de toekomst worden uitgesloten van de Beconregeling.
Nieuwe cliënt
Nieuwe cliënten kunnen individueel in de Beconregeling opgenomen worden door de nieuwe cliënten aan te melden. Let op dit heeft gevolgen voor het inleverschema.
Afmelden
Soms gaan cliënten naar een ander kantoor. De intermediair kan cliënten ook afmelden. Nieuw voor dit jaar is dat het afmelden soms digitaal kan. Het ligt aan de gebruikte software of dat mogelijk is of niet. Is het niet digitaal mogelijk, dan kan men ex-cliënten schriftelijk afmelden bij de Belastingdienst.
Afsluiting
In dit artikel is de Beconregeling voor belastingconsulenten globaal besproken. Meer specifieke informatie staat op de site van de Belastingdienst.
Geef een reactie