Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën biedt de Keuzewijzer Autobelastingen aan. Deze Keuzewijzer is een ambtelijk traject zonder politieke sturing om voor de formatie de beleidsopgaven en mogelijke beleidsopties op het terrein van de Autobelastingen te schetsen.
Het stelsel van Autobelastingen is in de loop van de jaren erg complex geworden en heeft kenmerken van een lappendeken gekregen. Complexiteitsverhogend zijn het grote aantal bijzondere regelingen (vrijstellingen en kortingen die de belastinggrondslag versmallen) en de bpm bij in- en export van tweedehands auto’s. Bij de parallelimport blijft de bepaling van de bpmhoogte kwetsbaar voor fraude en bewerkelijk voor de belastingdienst. Daarnaast leidt de ontwikkeling van de CO2-uitstoot van brandstofauto’s (autonome vergroening) tot discussies over de manier waarop hier bij de bpm rekening mee moet worden gehouden.
Beleidsopties voor stabiele grondslagen
- Betalen naar gebruik
- Verhoging mrb
- Taakstellende aanpak bijzondere regelingen
- Grondslag bpm omzetten naar catalogusprijs
Beleidsopties vereenvoudiging van het stelsel
- Op termijn bpm integreren in mrb
- De bpm teruggaafregeling bij export kan worden vereenvoudigd
Beleidsopgave klimaat, schone lucht en stikstof
Alleen bij volledig emissievrije nieuwverkopen in 2030 is een transitie mogelijk naar een klimaatneutraal wagenpark in 2050 (conform de doelstellingen van Parijs). Het versnellen van de transitie is echter niet voldoende. Om het reductiedoel te kunnen halen is het daarnaast essentieel dat de emissies van het resterende conventionele wagenpark worden teruggedrongen. Vanwege de lange levensduur van auto’s zal het wagenpark immers nog lange tijd worden gedomineerd door auto’s met een verbrandingsmotor. Deze dubbele uitdaging vraagt om een en/en benadering waarbij zowel wordt ingezet op het na 2025 continueren en mogelijk intensiveren van de (fiscale) stimulering van nulemissieauto’s als op het sterker beprijzen van de CO2-emissies van het resterende fossiele wagenpark. In de komende kabinetsperiode zal het vraagstuk van de invulling van de stimulering in de periode 2026-2030 gaan spelen.
- Verhoging bpm
- Betalen naar gebruik
- Verhogen fijnstoftoeslag en invoeren stikstoftoeslag in de mrb
Beleidsopgave bereikbaarheid en verkeersdrukte
De inrichting van de autobelastingen kan bijdragen aan het aanpakken van de verkeersdrukte. Vanwege grenzen aan nieuwe aanleg is er behoefte aan een verbreding van het instrumentarium waarbij nadrukkelijker wordt gestuurd op het gebruik van de auto.
- Betalen naar gebruik.
- Verhoging van de brandstofaccijns.
- Afschaffen of versoberen van de onbelaste woon-werk vergoeding.
- Vrijgesteld mobiliteitsbudget
Bron: Keuzewijzer Autobelastingen, 9 april 2021, Ministerie van Financien
Geef een reactie