De overheid heeft veel ondernemers met steunpakketten geholpen. Maar er zijn ook zelfstandigen die door de coronacrisis enorme schulden hebben moeten maken. Niet alle ondernemers kwamen in aanmerking voor steunmaatregelen. Daardoor is emotioneel leed en financiële schade ontstaan, volgens de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen.
De ombudsman stelde in eerdere onderzoeken vast dat tijdige schulphulp aan zzp’ers in veel gemeenten nog niet vanzelfsprekend is. De verschillen in omgang met schuldhulpverlening tussen gemeenten blijken enorm groot te zijn. Bovendien zijn veel ondernemers terughoudend om bij de gemeente aan te kloppen voor financiële ondersteuning. De gemeenten moeten daarom alerter en actiever zijn in hun dienstverlening voor deze groep burgers, volgens de ombudsman.
Vier knelpunten coronasteunmaatregelen
Op 1 maart 2021 opende de Nationale Ombudsman een meldpunt ‘toegang tot schuldhulpverlening voor zzp’ers’. Daar kwamen ruim 500 meldingen binnen. Uit die meldingen kwamen vier knelpunten naar voren bij de toepassing van de coronasteunmaatregelen:
- Tozo II, III en IV zijn door partnertoets te laag voor zzp’ers met hoge vaste lasten;
- TONK-voorwaarden zijn te streng;
- Geen compensatie mogelijk door foute code Standaard Bedrijfsindeling (SBI-code);
- Geen TVL door geen of beperkte omzet in referentieperiode.
Geef een reactie