In de derde voortgangsrapportage van de Belastingdienst stond dat de Belastingdienst 79,3% van de bezwaarschriften binnen zes weken heeft behandeld. Dat is lager dan de norm van 90% die in de Rijksbegroting 2020 was opgenomen. In een brief informeert de staatssecretaris de Kamer over de oorzaken en de oplossingen voor de toekomst.
Per 20 juni 2021 is het aantal bezwaarschriften dat de Belastingdienst binnen zes weken heeft behandeld bij de onderdelen Belastingdienst, Toeslagen en Douane al gestegen naar gemiddeld 83,6%. Worden alleen de bezwaarschriften die zijn ontvangen na 1 januari 2021 in de beoordeling betrokken dan bedroeg dit percentage zelfs al 92,3%. De achterstanden, die eerder waren ontstaan, moet de Belastingdienst nog wegwerken. Dat zorgt voor een lager percentage afgeronde bezwaarprocedures.
Oplossingen om bezwaarschriften sneller af te handelen
Binnen het onderdeel Inkomensheffing is extra capaciteit ingezet om de achterstanden weg te werken. Daarnaast is een effectievere toedeling van bezwaarschriften ontwikkeld. Deze maatregelen hebben in de laatste zes maanden geresulteerd in een stijging van het aantal tijdig afgehandelde bezwaarschriften met 15%-punt. Voor 2022 heeft de Belastingdienst extra medewerkers geworven, die de Belastingdienst nu aan het opleiden is.
Belastingdienst nu beter in staat bezwaren sneller af te handelen
Volgens de staatssecretaris laten de cijfers zien dat de Belastingdienst steeds beter in staat is om zowel oudere als recentere bezwaren sneller op te pakken. Hij verwacht dan ook dat de Belastingdienst eind dit jaar de streefnorm van 90% wel zal benaderen, maar door de achterstanden niet volledig zal kunnen realiseren.
Geef een reactie