Soms hanteert een belastingadvieskantoor een winkelregeling, waarbij werknemers cliënten buiten de normale dienstverlening helpen. Stelt de werkgever geen duidelijke grenzen aan het aantal klanten dat een werknemer binnen zo’n regeling mag helpen? Dan mag hij een werknemer niet op staande voet ontslaan als het aantal klanten van de winkelregeling hoger is dan verwacht.
Sinds zo’n dertig jaar hanteerde een belastingadvieskantoor een zogeheten winkelregeling. Deze regeling hield in dat op een aantal zaterdagen in maart en april particuliere klanten hulp konden krijgen bij het indienen van hun aangifte inkomstenbelasting. Deze klanten betaalden daarvoor een eenmalige vergoeding. Deze vergoeding werd verdeeld onder de medewerkers die deel uitmaakten van het winkelteam. Voor particulieren die niet op de zaterdagochtenden konden langskomen, stond de “na-winkel” open. Een van de medewerkers uit het winkelteam kreeg zo’n klant dan toegewezen.
Ontslag op staande voet
Op 9 april 2020 ontsloeg het belastingadvieskantoor een assistent-belastingconsulent op staande voet. Deze werknemer behoorde tot het winkelteam. De werkgever verweet de man dat hij tijdens kantoortijd en met middelen van het belastingadvieskantoor nevenwerkzaamheden had verricht. De inkomsten uit deze werkzaamheden had hij niet opgegeven en evenmin afgedragen aan de werkgever. Maar de man vecht zijn ontslag aan.
Zelf gefaciliteerde (na-)winkel
De werknemer wijst erop dat hij de nevenwerkzaamheden heeft verricht in het kader van de winkelregeling en de na-winkel. Deze regelingen had zijn werkgever zelf ingesteld en gefaciliteerd. De werkgever had geen maximum gesteld aan het aantal klanten dat de man op die manier mocht helpen. Verder kwamen de opbrengsten uit de nawinkel op grond van de regeling toe aan de individuele medewerker die de desbetreffende klant hielp. Ten slotte stelt de man dat hij eventuele aan klanten van de (na-)winkel bestede tijd later gewoon had ingehaald door langer door te werken. Deze argumenten overtuigen Rechtbank Den Haag. Kennelijk was de werkgever verrast door het grote aantal (na-)winkelklanten dat de werknemer had geholpen. Maar dan had de werkgever nadere regels moeten opstellen. Nu het kantoor dit heeft nagelaten, vernietigt de rechtbank het ontslag.
Wet: art. 7:671 en 7:681, eerste lid BW
Geef een reactie