Rechtbank Den Haag oordeelt dat het hanteren van de Scandinavische methode om de CO2-uitstoot van een auto te bepalen is toegestaan. Is de uitstoot op die manier berekend in een andere EU-lidstaat? Dan geldt de uitkomst ook als men de auto in Nederland importeert.
Een bv had vanuit Duitsland een gebruikte auto naar Nederland overgebracht. Deze auto was oorspronkelijk in Duitsland gebouwd voor de Canadese markt. De auto was ook daadwerkelijk geëxporteerd naar Canada, maar later weer geïmporteerd in Duitsland. Na de import in Duitsland hadden een keuring en registratie plaatsgevonden. Bij deze keuring paste men de zogeheten Scandinavische methode toe. Volgens het afgegeven Duitse kentekenbewijs bedroeg de CO2-uitstoot van de auto 236 gram per kilometer. Bij de keuring in Nederland is deze CO2-uitstoot overgenomen. De bv ging ook van deze uitstoot uit in haar aangifte BPM. Maar later ging zij in bezwaar en beroep tegen haar eigen aangifte. De bv stelt onder meer dat de CO2-uitstoot maar 149 gram per kilometer bedraagt. Dit zou leiden tot minder BPM. De Belastingdienst blijft echter uitgaan van de uitstoot die tijdens de Duitse keuring is vastgesteld.
Meting staat vast
De bv gaat in beroep. In de procedure blijkt dat de bv in ieder geval recht heeft op een extra leeftijdskorting. Maar de rechtbank ziet geen reden om de vermelding van de CO2-uitstoot te verlagen. Door de keuring en registratie van de auto in Duitsland is de hoogte van de CO2-uitstoot een vaststaand feit geworden. Dat uit een andere rekenmethodes een lagere CO2-uitstoot zou volgen, doet daar niets aan af. Het hanteren van de Scandinavische rekenmethode is namelijk in overeenstemming met de desbetreffende regelgeving.
Geef een reactie