Voor de berekening van de verschuldigde BPM moet men werken met de CO2-uitstoot zoals die staat aangegeven op het Certificaat van Overeenstemming.
Een lichaam had vanuit Duitsland een auto ingevoerd en diende in januari 2018 de aangifte BPM in. Het lichaam ging daarbij uit van de CO2-uitstoot volgens de Nederlandse X-ray-koerslijst. Deze lijst meldde een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer. Maar volgens het Duitse Certificaat van Overeenstemming (CVO) is de CO2-uitstoot 119 gram per kilometer. De BPM pakt dan hoger uit. De CVO gaat namelijk uit van banden met een hogere rolweerstand. De Belastingdienst stelt dat het CVO en de daarmee samenhangende uitstoot van CO2 individuele kenmerken van de auto zijn. Ook Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat men moet uitgaan van de gegevens in het CVO. Het lichaam weet niet aannemelijk te maken dat de auto op het heffingstijdstip was voorzien van banden met een lagere rolweerstand dan volgens het CVO.
Geef een reactie