Is een auto na de verhoging van Nederlandse BPM-tarieven geregistreerd in een buitenlands kentekenregister? Dan is de overgangsregeling bij tariefswijzigingen niet van toepassing.
Een bv heeft in de tweede helft van 2017 dertig auto’s vanuit een andere lidstaat naar Nederland overgebracht, doen inschrijven en te naam gesteld. De inspecteur heeft naheffingsaanslagen BPM opgelegd naar het tarief van 2017. Volgens Hof Den Haag (ECLI:NL:GHDHA:2020:2924) zijn de auto’s niet onderworpen aan het in 2016 geldende tarief. De Hoge Raad onderschrijft dat oordeel. Artikel. 16a, eerste lid Wet BPM bevat een tegemoetkoming voor auto’s die voorafgaand aan de inwerkingtreding van een tariefverhoging zijn ingeschreven. Daarnaast moeten deze auto’s binnen twee maanden na de inwerkingtreding van de tariefverhoging te naam zijn gesteld.
Achtergrond tegemoetkoming
Deze tegemoetkoming is destijds ingevoerd omdat enige tijd verstrijkt tussen het moment van afgifte van het kentekenbewijs waarop men indertijd het bedrag van de BPM moest vermelden en het tijdstip van de tenaamstelling. Vanaf 2012 hoeft het kentekenbewijs echter niet langer het bedrag van de BPM te vermelden. Sindsdien is het onderscheid tussen auto’s al naar gelang zij voor of na de inwerkingtreding van een tariefsverhoging zijn ingeschreven, dus evident van redelijke grond ontbloot. Vanwege de geboden terughoudendheid van de rechter, biedt de Hoge Raad geen rechtsherstel.
Alleen inschrijving is bepalend
Vanaf 2022 is voor het belastbare feit niet langer de tenaamstelling vereist, maar is uitsluitend de inschrijving bepalend. Het onderscheid dat art. 16a, eerste lid 1 Wet BPM maakte naar het tijdstip van de tenaamstelling vormt sindsdien geen discriminatie meer. Wel brengt het discriminatieverbod van het VWEU mee dat men de registratie in een andere lidstaat voor de toepassing van art. 16a Wet BPM op één lijn moet stellen met de registratie in het Nederlandse kentekenregister. Dit kan de bv echter niet baten. Zij heeft namelijk niet gesteld dat de dertig auto’s al vóór de tariefsverhoging van 1 januari 2017 in het kentekenregister van een andere lidstaat waren geregistreerd.
Verdrag: art. 110 VWEU
Bron: Hoge Raad 3 juni 2022, ECLI:NL:HR:2022:826, 20/03704
Online cursus fiscale aspecten auto van de zaak
Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: de wetswijzigingen op het gebied van de bijtelling, de aftopping van de bijtelling van elektrische auto’s, de invoering van een aparte dieseltoeslag, en de recente jurisprudentie inzake de boetes voor een onjuiste rittenregistratie en het gebruik van de ANPR-(nummerplaat)registratie door de Belastingdienst.
Geef een reactie