Hey, wat nu? Geen autonieuws op Prinsjesdag? Natuurlijk wel, maar als het goed is komt het u redelijk bekend voor als u de berichtgeving op deze site goed in de gaten hebt gehouden.
Op bijtellingsgebied gaan de rijders van een elektrische auto er per 1 januari op achteruit: de bijtelling gaat omhoog naar 8% over de eerste 45.000 ten opzichte van 4% over de eerste 50.000 die nu geldt. Houd er wel rekening mee dat dit een ‘saldo-bijtelling’ is. Het is dus in werkelijkheid een korting op de bijtelling van 22% die per 1 januari omlaag gaat van 18% naar 14% (en naar 10% per 2021). Gaat deze wijziging voor iedereen gelden? Nee hoor, wanneer de auto uiterlijk dit jaar al is toegelaten op de weg, mag je nog gewoon de 60-maanden vol maken met de oude bijtelling. Deze overgangsregeling blijft namelijk in de wet staan.
Let op
Maar let op: zijn de 60-maanden voorbij? Dan ga je op 1 januari per direct naar het nieuwe regime. Rijd je bijvoorbeeld in een elektrische auto van de zaak uit 2013? Dan heb je dit jaar een bijtelling van 7% over de eerste 50.000 en 25% over het meerdere. Per 1 januari ga je er dus op achteruit: de bijtelling wordt dan 11% over de eerste 45.000 en 25% over het meerdere. Wil je een nieuwe elektrische auto? Let er dan even op dat je de garantie krijgt dat de datum eerste toelating nog in 2019 is. Een alternatief is de aanschaf van een elektrische auto die aangedreven wordt door middel van waterstof of zonnecellen. Voor dergelijke auto’s geldt de korting (en dus de lage bijtelling) over de hele cataloguswaarde. Check in het eerste geval wel even of er een tankstation bij je in de buurt zit. Er komen er steeds meer, maar dat gaat nog even duren…
Vrijstelling BPM
Voor de elektrische rijders is er overigens nog wel voordeel te behalen: de vrijstelling voor de BPM en motorrijtuigenbelasting wordt nog verlengd tot 2025, dus dat is mooi. In 2025 ga je 25% motorrijtuigenbelasting betalen en daarna is het uit met de pret. Voor een plug-in krijg je nog tot 2025 50% korting op de motorrijtuigenbelasting, daarna ga je een jaar 75% betalen. Per 2026 is het ook met dit voordeel afgelopen. De BPM voor elektrische auto’s blijft ook nog even op 0 staan, vanaf 2025 wordt dit € 360.
De BPM-tabel uit artikel 9 van deze wet wordt overigens per 1 juli aangepast. Dit is nodig omdat de CO2-uitstoot nu volgens de WLTP-methode wordt berekend. Deze methode sluit beter aan bij de werkelijke CO2-uitstoot en die blijkt voor de meeste auto’s wat hoger te liggen dan uit de oude testen bleek. Een hogere uitstoot betekent een hogere BPM. En tja, de BPM moet nu eenmaal budgetneutraal uitpakken.
Dieseltoeslag
Tot slot wijs ik nog even op de dieseltoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Deze zou begin dit jaar al ingaan, maar is een jaar uitgesteld. Per 1 januari 2020 komt u er dus niet meer onderuit: een toeslag van 19% op de motorrijtuigenbelasting op dieselauto’s van voor september 2009 (15% voor bestelauto’s). Ook voor nieuwere auto’s kan dit gaan gelden, maar alleen wanneer er geen roetfilter op de auto zit. Enfin, er gelden nog meer voorwaarden, dus kijk de in te voeren wettekst nog maar even na wanneer dit bij u speelt.
Mr. Heleen Elbert is zelfstandig fiscaal jurist (Elbert fiscaal). Op 11 december 2019 verzorgt zij de PE-Pitstop Fiscale wijzigingen 2020. > Meer informatie en aanmelden
Geef een reactie