Sommige koerslijsten van auto’s houden ten onrechte geen rekening met een stijging van de CO2-uitstoot van een referentieauto als gevolg van het toevoegen van opties.
Een bv doet op 6 december 2019 een melding BPM voor een gebruikte auto. De datum van eerste toelating is 10 augustus 2018. Volgens de NEDC-procedure bedraagt de CO2-uitstoot van de auto 212 gr/km. Bij het berekenen van de verschuldigde BPM bepaalt de bv de hoogte van de afschrijving met toepassing van de taxatiemethode. Volgens het desbetreffende taxatierapport vertoont de auto meer dan normale gebruiksschade. De taxateur bepaalt de handelsinkoopwaarde van de auto op € 56.800, gebaseerd op een koerslijst van Eurotaxglass’s. Daarbij is een bijstelling van 5% wegens dealersituatie in mindering gebracht op de koerslijstwaarde. Vanwege de schade heeft de taxateur vervolgens een verdere verlaging van € 4.400 toegepast. Daardoor komt de geschatte handelsinkoopwaarde op € 52.400. Wat betreft de historische nieuwprijs is in de melding uitgegaan van een bedrag van € 102.185. Uiteindelijk betaalt de bv € 15.412 aan BPM.
Hof volgt sommige standpunten van de fiscus
De Belastingdienst meent dat de bv € 17.683 aan BPM had moeten afdragen en heft het verschil na. Een van de redenen waarom de inspecteur op een hoger BPM-bedrag uitkomt is dat hij geen schade opmerkt die verder gaat dan normale gebruiksschade. Wanneer de bv in beroep gaat, is hof Arnhem-Leeuwarden het op dat punt eens met de fiscus. Daarnaast heeft de Belastingdienst de afschrijving van de auto berekend aan de hand van de handelsinkoopwaarde die is opgenomen in de koerslijst van AutotelexPro. De inspecteur stelt dat de referentieauto die op de koerslijst van Eurotaxglass’s voorkomt, minder goed vergelijkbaar is met de auto dan de referentieauto van de koerslijst AutotelexPro. Ook hierin gaat het hof mee.
Opties verhogen CO2-uitstoot
De bv stelt echter dat bij de koerslijst van AutotelexPro de weergegeven handelsinkoopwaarde van een auto stijgt als men opties toevoegt. De door AutotelexPro bij die auto weergegeven CO2-uitstoot stijgt echter niet mee al naar gelang meer opties worden toegevoegd. Deze opties maken echter de auto zwaarder, wat weer leidt tot een hogere CO2-uitstoot. In dit geval is dus aannemelijk dat de in AutotelexPro getoonde referentieauto in werkelijkheid dezelfde CO2-uitstoot heeft als de auto, hoewel een lagere CO2-uitstoot staat weergegeven. Dit betekent dat het betoog van de Inspecteur feitelijke grondslag mist. Het hof vermindert daarom de naheffingsaanslag met € 372.
Verdrag: art. 110 VWEU
Geef een reactie