Als een auto in het buitenland is gebruikt, mag de kentekenhouder bij de berekening van BPM een afschrijving toepassen. Het hangt van de omstandigheden af welke rekenmethode hij mag toepassen.
BPM minus afschrijving
Bij de koop van een gebruikte auto is minder BPM verschuldigd dan het geval zou zijn bij de verkrijging van de aanschaf hetzelfde type auto in ongebruikte staat. Men mag namelijk op het BPM-bedrag een vermindering toepassen. De hoogte van deze vermindering is op verschillende manieren te bepalen. In principe is de vermindering een afschrijving die is uitgedrukt in procenten van de som van de catalogusprijs van de auto. Bij het hanteren van een bepaalde methode moet de belastingplichtige in de aangifte een opgaaf doen van de gegevens die hij heeft gebruikt om de afschrijving te berekenen. Gegevens die hij niet zelf of op verzoek van de inspecteur opgeeft, zijn later niet meer alsnog te benutten!
Eerste ingebruikname onbekend
Bij het bepalen van de afschrijving is in principe het moment van eerste ingebruikname van de auto van belang. Als deze datum onbekend is, dient men uit te gaan de laatste dag van het jaar waarin de auto is vervaardigd.
Bijzondere voertuigen
Is sprake van een personenauto die of een motorrijwiel dat is ingericht om herkenbaar te dienen als politieauto of brandweerauto? Dan mag men de afschrijving stellen op 6% per maand voor de eerste drie maanden na het tijdstip van de eerste ingebruikname. Als de belastingplichtige daarop een beroep doet in de aangifte, mag hij vervolgens voor iedere daaropvolgende maand een afschrijving van 2,5% toepassen. Is sprake van een personenauto die is ingericht om rolstoelgangers in groepsverband te vervoeren en uitsluitend daarvoor wordt gebruikt? Dan kan de belastingplichtige de afschrijving te stellen op 1,5% per maand na de eerste ingebruikname. Hij moet in zijn aangifte wel een beroep doen op deze mogelijkheid.
Gebruik koerslijst
De belastingplichtige kan verzoeken om de afschrijving te berekenen met gebruik van een koerslijst. Het moet gaan om een koerslijst die in de handel algemeen wordt toegepast. Zo’n koerslijst moet de historische verkoopwaarde (consumentenprijs) vermelden en de inkoopwaarde van een gebruikte auto voor de handelaar. Die koerslijst moet recent genoeg zijn. Het gebruik van een koerslijst is niet toegestaan als het desbetreffende type auto nog nauwelijks is verkocht. Zie: ‘Koerslijst niet bruikbaar voor nauwelijks verkochte auto’s’. Als het gebruik van de koerslijst wel is toegestaan, dient men de desbetreffende consumentenprijs eerst te verminderen met de koers van de gebruikte auto. Door dit resultaat weer te delen door de consumentenprijs, komt men op het afschrijvingspercentage. Dit afschrijvingspercentage wordt vervolgens vermenigvuldigd met het BPM-bedrag. Overigens moet in het geval van een auto met essentiële gebreken eerst herstel van die gebreken plaatsvinden.
Forfaitaire tabel
De belastingplichtige kan verzoeken om de afschrijving per maand te berekenen aan de hand van onderstaande tabel.
Als aan het begin van de maand een tijdsduur is verstreken sinds de eerste ingebruikname van minstens | Maar niet meer dan | Is het afschrijvingspercentage voor die maand |
0 dagen tot 1 maand | 0% | 8% |
1 maand tot 3 maanden | 8% | 3% |
3 maanden tot 5 maanden | 14% | 2,5% |
5 maanden tot 9 maanden | 19% | 2,25% |
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden | 28% | 1,444% |
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden | 41% | 0,917% |
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden | 52% | 0,833% |
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden | 62% | 0,75% |
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden | 71% | 0,416% |
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden | 76% | 0,416% |
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden | 81% | 0,333% |
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden | 85% | 0,333% |
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden | 89% | 0,25% |
Vanaf 9 jaar en 6 maanden | 92% | 0,083% |
Volledige vermindering
Als een bestelauto minimaal vijf jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, bedraagt de vermindering 100% van het belastingbedrag. Voor personenauto’s en motorrijwielen bereikt de vermindering pas na 25 jaar na de eerste ingebruikname de hoogte van 100%.
Taxatierapport
Is sprake van een voertuig met meer dan normale gebruiksschade, maar nog wel deugdelijk van bouw en inrichting? Of betreft het een motorrijtuig dat niet voorkomt op een koerslijst die in de Nederlandse handel in tweedehandsvoertuigen algemeen gebruikt wordt? Dan kan men verzoeken de afschrijving te berekenen door de som van de catalogusprijs en de BPM op het tijdstip van eerste ingebruikname te verlagen met de taxatiewaarde in een taxatierapport. Een onafhankelijke, erkende taxateur moet dat taxatierapport hooguit een maand vóór het heffingsmoment hebben opgemaakt. Bovendien moet het de naam, adres, contactgegevens en dergelijke van de taxateur vermelden. In het rapport moeten eveneens voertuigkenmerken zijn opgenomen, evenals de consumentenprijs van de auto op de datum van eerste toelating. Verder moet het rapport de handelsinkoopwaarde van drie à vijf referentiemotorrijtuigen noemen. Bij een waardevermindering door schade van meer dan 72% moet de taxateur dat staven met deugdelijke schadecalculatie en beeldmateriaal.
NEDC-tabellen
In sommige gevallen is er nog een andere reden waarom men voor gebruikte auto’s minder BPM hoeft te betalen. Voor gebruikte auto’s met een toelating van vóór 1 juli 2020 mag men namelijk de CO2-uitstoot berekenen op grond van de New European Driving Cycle-meetmethode (NEDC). Voor nieuwe auto’s is het gebruik van de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP-meetmethode) verplicht. De berekening van de CO2-uitstoot volgens de WLTP-meetmethode kan tot een hogere uitkomst leiden dan volgens de NEDC-methode. Levert de NEDC-methode juist een hogere CO2-uitstoot op, dan mag men de uitkomst van de WLPT-meetmethode gebruiken. Overigens is kiezen alleen mogelijk bij auto’s waarvoor zowel de NEDC als de WLTP-waarde is vastgesteld. Is de CO2-uitstoot in het geheel niet bekend? Dan stelt de Belastingdienst de CO2-uitstoot op:
- 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 juli 2020 tot nu.
- 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
- 350 gr/km voor een benzineauto en 302 gr/km voor een dieselauto met een datum eerste toelating van 1 januari 2009 tot 1 januari 2015.
Wet: art. 10 BPM
Regeling: art. 8 en bijlage I Uitv.reg. BPM
Auto van de zaak experience
Mr. Heleen Elbert brengt u in drie uur op de hoogte van de belangrijkste fiscale aspecten van de auto van de zaak. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!
Geef een reactie