Is er nog wat te melden over de mobiliteit is de vraag die je je misschien hebt gesteld na het lezen van de Prinsjesdagstukken. Nou, gelukkig wel volgens mr. Heleen Elbert.
Ik geef toe dat je af en toe wel een beetje moet zoeken. Ik gooi er hier een paar in de groep, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. De meest opvallende zijn wat mij betreft de kilometervergoeding en de OV-kaart. Voor wat betreft de kilometervergoeding (de gerichte vrijstelling voor reiskosten en de kilometervergoeding voor de ib-ondernemer) was het voor mij een aangename verrassing dat deze omhoog gaat. Kijk, dat we volgend jaar van de huidige 21 naar de 22 zouden gaan wisten we natuurlijk, maar dat het uiteindelijk 23 cent wordt lijkt mij een meevaller. Ook de versimpeling van de regeling rondom de OV-kaarten vind ik een flinke sprong vooruit. De terbeschikkingstelling, de vergoeding en de verstrekking daarvan worden op een hoop gegooid: als je maar kunt laten zien dat de kaart zakelijk gebruikt wordt, ben je van al het administratieve gezeur af. Nou ja, denk nog wel even aan de privékilometers voor de btw.
Korting brandstofaccijns ook na 1 januari 2024
De meest recente meevaller is pas na Prinsjesdag bekend gemaakt. De korting op de brandstofaccijns blijft ook op 1 januari bestaan. Wordt dan iedereen vrolijk van de belastingplannen? Nee, natuurlijk niet. Heb je een camper, dan ga je in de toekomst twee keer zoveel motorrijtuigenbelasting betalen dan nu. Ook voor het privépaardenvervoer ben je meer kwijt. Het beroep op die regeling schijnt de spuigaten uit te lopen en paarden blijken door deze regeling zelfs af en toe in een ongeschikte bestelauto te worden gepropt. Dat laatste kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest. De bpm vrijstelling voor geldtransport gaat er in per 2026 af en het vaste bpm bedrag voor (bijna) alle voertuigen gaat per 2025 met 200 euro omhoog. Het is maar dat je het weet. Per 2028 gaat de oldtimervrijstelling in de motorrijtuigenbelasting bovendien alleen nog maar gelden voor auto’s van voor 1988. Leuker kunnen we het niet maken, maar het is in ieder geval wel makkelijk dat je daar nu alvast rekening mee kunt houden als je op zoek bent naar een nieuwe oldtimer. Mocht je benieuwd zijn naar de kilometerheffing (het Betalen Naar Gebruik) dan moet ik je teleurstellen, die hete aardappel wordt doorgeschoven naar het volgende kabinet. De meest belastende wijziging in de mobiliteit zit ‘m overigens niet in de belastingen, maar in de rapportageplicht die per 1 januari ingaat. Zoek maar eens naar ‘Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit’. Maar, om mijn blog toch nog positief af te sluiten: als ik het goed begrepen heb (pin me er niet op vast) staat er komend jaar nog geen boete op als je daar niet aan voldoet.
Mr. Heleen Elbert is werkzaam bij ELBERT Fiscaal.
Congres BelastingZaken
Mr. Heleen Elbert is een van de sprekers op het jaarlijkse Congres BelastingZaken 2023, vrijdag 10 november 2023. Tijdens het congres praten acht specialisten je bij over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de btw, IB, Vpb, autobelastingen en meer. Daarbij is er aandacht voor recente jurisprudentie, besluitvorming en relevante Europese voorstellen.
Geef een reactie