Net als elk jaar is er dit jaar ook weer het nodige te melden over de auto in combinatie met Prinsjesdag.
Om met het goede nieuws te beginnen: de accijnsverlaging op brandstof blijft nog even wat langer hangen. Deze zou per 1 januari stoppen, maar gaat toch nog even een half jaar door. Met de huidige brandstofprijzen is dat mooi meegenomen.
Nog meer goed nieuws? Wat mij betreft is dat het nieuws dat de regering qua bijtelling niet aan de knop heeft gedraaid. De bijtelling blijft 22% en de bijtelling voor elektrische auto’s blijft zowaar op de vorig jaar aangekondigde bedragen en percentages staan. Per saldo betekent dit 16% over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs en daarboven 22%. Voor een zonnecel- of waterstofauto mag je 16% over het geheel rekenen. Het is niet zozeer dat ik blij ben met de hoogte van de bijtelling zelf, maar dat ik blij ben dat een keer iets blijft zoals het eerder is aangekondigd.
Grijs kenteken
Wat niet blijft zoals eerder aangekondigd, is het vervallen van de zogenoemde grijskentekenregeling (een bpm-vrijstelling voor ondernemers met een bestelauto). Deze regeling zou in drie termijnen afgeschaft worden per 2024, 2025 en 2026. Ik heb me vaak afgevraagd hoe je zoiets dan in drie termijnen zou moeten doen. Blijkbaar ben ik niet de enige, want de bpm-grijskentekenregeling wordt nu in een keer afgeschaft en wel per 1 januari 2025. Alle bestelauto’s met een datum eerste toelating van 2024 of eerder zijn dus ‘veilig’. Ik heb het idee dat de dealers een run op bestelauto’s verwachten en flink in gaan slaan. Het doel achter de afschaffing is trouwens nobel: het milieu. Omdat je als grijskentekenondernemer geen bpm betaalt, maakt het op dit moment niet uit of je een bestelauto op benzine, diesel of elektriciteit koopt. Nul is nul nietwaar? Een zogenoemde eVan is in aanschaf dan ook meestal duurder dan een exemplaar op fossiele brandstof. Zodra de bpm-vrijstelling eraf gaat, wordt dat heel anders. De bpm op een eVan is dan nul, maar op een ‘fossiele’bestelauto wordt die per 2025 gebaseerde op grammen CO2-uitstoot x een euro of 67 per gram. Tel maar uit… Een eVan zal dan waarschijnlijk een stuk gunstiger uit de vergelijkingsschema’s komen.
Onbelaste reiskostenvergoeding
Ik sluit af met de onbelaste reiskostenvergoeding die ein-de-lijk eens verhoogd wordt. Die 19 cent hebben we per slot van rekening al vanaf 2006 en het is niet dat de vervoerskosten sinds die tijd niet gestegen zijn toch? Per 1 januari gaan we naar 21 cent en het jaar daarna zitten we zelfs op 22 cent. Goed nieuws is dat deze verhoging ook geldt voor de privévervoermiddelen van de inkomstenbelastingondernemer/zzp’er en voor de reiskosten die je onder voorwaarden kunt aftrekken voor ziekenbezoek, weekendbezoek gehandicapte kinderen en in het kader van de giftenaftrek. Daar kunnen we volgend jaar mooi mee op weg.
Mr. Heleen Elbert is fiscaal jurist en werkzaam bij ELBERT Fiscaal
Geef een reactie