Het pakket Belastingplan 2025 bevat waarschijnlijk wijzigingen in de inkomstenbelastingtarieven en wellicht ook reparatiewetgeving.
Het nieuwe kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord 2024 – 2028 al enkele fiscale maatregelen geopperd, die misschien in het pakket Belastingplan 2025 belanden. Sommige maatregelen zien op de tarieven in box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting. Maar ook het vorige kabinet heeft nagedacht over maatregelen die men wellicht zal tegenkomen in het pakket Belastingplan 2025. Enige fiscale constructiebestrijding is niet ondenkbaar. Overigens heeft het nieuwe kabinet aangekondigd geen ingrijpende wijzigingen in de eigenwoningregeling te willen doorvoeren.
Indexatie verhogingen startpunt toptarief box 1 inkomstenbelasting
Vanaf 2025 wordt het startpunt van het toptarief in box 1 van de inkomstenbelasting ieder jaar voor een aantal verhoogd jaren met een bepaald bedrag. De bedragen staan al vast maar verschillen ieder jaar. Zoals geraamd en opgenomen in het inkomstenkader moesten deze verhogingen de afgelopen jaren ieder jaar geïndexeerd worden met de TCF. Hiervoor ontbrak in het Belastingplan 2019 echter een bepaling. Voor de verhoging per 2025 en verder heeft het vorige kabinet in het Belastingplan 2025 de bedragen willen updaten en vervolgens een indexatiebepaling willen opnemen voor aankomende jaren. Het nieuwe kabinet heeft vooralsnog niet aangegeven dit plan te willen terugdraaien. Wel is in het hoofdlijnenakkoord het streven aangekondigd om de lasten van de werkende middeninkomens te verminderen. Om dit te bewerkstelligen wil het nieuwe kabinet bijvoorbeeld een derde belastingschijf in de inkomstenbelasting introduceren. Wanneer dat precies moet gebeuren, is op moment van dit schrijven nog niet bekend.
Tariefsverlaging box 3
In het hoofdlijnenakkoord stelt het nieuwe kabinet van plan te zijn om het tarief van box 3 te verlagen. Daarvoor wordt structureel € 100 miljoen beschikbaar gesteld.
Bestrijding boxconstructies
Een dga kan box 3-belasting besparen door (een deel van) zijn box 3-vermogen onder te brengen in zijn eigen bv via een agiostorting. Daarmee daalt immers zijn box 3-vermogen. Stel dat de dga vervolgens de eerder ingebrachte vermogensbestanddelen terugkoopt en de koopsom schuldig blijft aan zijn bv. De dga spreekt met zijn bv af dat hij over deze schuld een zakelijke rente moet betalen. De bv is vennootschapsbelasting verschuldigd over de rentebate. Als de bv het restant van de rentebate vervolgens uitkeert aan de dga, is deze uitkering belast met aanmerkelijkbelangheffing. Toch kan dit alles een belastingvoordeel opleveren dat ongewenst is in de ogen van het vorige kabinet. Daarom wordt onderzocht wat de overheid daartegen kan doen. Mogelijk zal het pakket Belastingplan 2025 een maatregel bevatten om deze constructie te bestrijden, bijvoorbeeld een verscherping van de maatregel tegen excessief lenen bij de eigen bv.
< Tip: Webinar Belastingplan 2025
Verbetering van aftrek voor specifieke zorgkosten
Het Belastingplan 2025 zal waarschijnlijk een paar kleine verbeteringen bevatten van de regeling voor het aftrekken van specifieke zorgkosten. Daarbij valt te denken aan het verduidelijken van het begrip paramedicus. Een andere maatregel betreft een verbetering van de aftrek van reiskosten in verband met het bezoeken van langdurig verpleegde personen. De aftrek vervoerskosten moet ook worden vereenvoudigd door invoering van een forfait. Dat forfait zal in lijn liggen met de huidige forfaitaire regeling voor aftrek van reiskosten voor ziekenbezoek. Het is de bedoeling dat deze voorgestelde wijzigingen bijdragen aan de uitvoerbaarheid van de regeling aftrek voor specifieke zorgkosten.
Fiscale oplossing voor de eenverdienersproblematiek
Momenteel bestaat een groep alleenverdienende huishoudens met een arbeidsongeschiktheidsuitkering die een lager besteedbaar inkomen heeft dan een paar in de bijstand. Dit ongewenste effect is het gevolg van een onbedoelde en complexe samenloop van fiscaliteit, toeslagen en sociale zekerheid. Om dit op te lossen zal het Belastingplan 2025 naar verwachting een herinvoering van de overdraagbare algemene heffingskorting bevatten voor een beperkte groep. Deze herinvoering zal dan per 2028 plaatsvinden.
Gevolgen van geplande verlaging eigen risico in de zorg
Het nieuwe kabinet wil dat het huidige eigen risico in de Zorgverzekeringswet in de jaren 2025 en 2026 bevroren blijft op € 385. Met ingang van 1 januari 2027 zal een daling van het eigen risico naar € 165 plaatsvinden. Verder wordt het eigen risico getrancheerd op maximaal € 50 per behandeling. In de jaren 2025 en 2026 is een envelop beschikbaar voor gerichte lastenverlichting aan burgers van € 2,5 miljard in aanloop naar de verlaging van het eigen risico. Vanwege de lastendekkende financiering van de zorgverzekeringswet stijgt de nominale premie, inkomensafhankelijke bijdrage (IAB) en de zorgtoeslag automatisch mee. Om het gewenste koopkrachteffect te bewerkstelligen, staat hiertegenover compenserende lastenverlichting voor burgers via de inkomstenbelasting en voor bedrijven via de AOF-premie.
Tariefsverhoging in kansspelbelasting
Het nieuwe kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd de kansspelbelasting structureel te willen verhogen met € 202 miljoen. Daartoe zal een tariefsverhoging moeten plaatsvinden van 30,5% naar 37,8%.
Stelpost fiscale regelingen en constructies afbouwen
Het nieuwe kabinet wil de doelmatigheid van het fiscale stelsel vergroten en het stelsel verder versimpelen. In het hoofdlijnenakkoord stelt het nieuwe kabinet daarom verdere stappen te zetten op het afbouwen van (negatief geëvalueerde) fiscale regelingen en het aanpakken van onbedoelde constructies. Het uitgangspunt bij negatief geëvalueerde fiscale regelingen is dat deze worden afgeschaft, of versoberd. Wanneer deze maatregel niet wordt gerealiseerd, treedt de noodremafspraak voor de lasten in werking. Dat wil zeggen dat voor het deel van de lastenverzwaring dat niet is gerealiseerd de wetgever de belastingschijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting via de tabelcorrectiefactor beperkt om de derving op te vangen
Uitzondering Wmebv voor Douane
Per 1 januari 2025 moet de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking treden. Maar de noodzakelijke uitzonderingen ten behoeve van de douane in verband met Europese verplichtingen zijn nog niet geregeld. Een onderdeel van de Overige fiscale maatregelen 2025 moet dit gebrek herstellen.
Maximering stijging onroerendezaakbelastingen
In het hoofdlijnenakkoord staat vermeld dat het nieuwe kabinet de stijging van de gemeentelijke woonlasten (OZB) wil maximeren via afspraken met gemeente. Het is mogelijk dat het pakket Belastingplan 2025 daartoe een maatregel zal bevatten.
Invoering planbatenheffing
Het nieuwe kabinet wil meer beschikbare en betaalbare bouwgrond, lagere kosten en meer autonomie voor medeoverheden. Dit zou te bereiken zijn door de invoering van een belasting op ongebouwde grond met een woonfunctie. Daarbij wil het kabinet de mogelijkheden voor een gemaximeerde planbatenheffing of vergelijkbaar systeem bij woningbouw benutten. De gemeenten zullen de opbrengsten hiervan volledig ten gunste moeten laten komen voor bereikbaarheid van de wijk en het bouwen van betaalbare huur- en koopwoningen. De invoering van de planbatenheffing wordt misschien opgenomen in het pakket Belastingplan 2025.
Verhoging inkomensgrens voor kwijtschelding
Onder een bepaalde betaalcapaciteit zijn (een deel van) belasting- en toeslagschulden kwijt te schelden. Door de verhoging van de huurtoeslag neemt deze berekende betaalcapaciteit toe, zodat minder kwijtscheldingen van toeslag- en belastingschulden plaatsvinden. Hierdoor bereikt het beoogde effect van inkomensondersteuning via een verhoging van de huurtoeslag een deel van de burgers niet. Dit betref vooral burgers met een inkomen net boven het sociaal minimum, zoals ouderen met een klein pensioen. Het is mogelijk dat het pakket Belastingplan 2025 een voorstel zal bevatten om de inkomensgrens te verhogen om het ongewenste effect te mitigeren.
Overige wetsvoorstellen
Het pakket Belastingplan 2025 zal waarschijnlijk ook de volgende drie wetsvoorstellen bevatten:
- Wetsvoorstel Belastingplan BES 2025;
- Wetsvoorstel Wetgeving compensatie onterechte afwijzing MSNP (minnelijke schuldsanering); en
- Wetsvoorstel ambtshalve aanslagen.
Wet: art. 220f Gemw, art. 2.10, 2.13, 6.17, eerste lid, onderdeel h, zesde en negende lid, onderdelen b en c en 8.10 Wet IB 2001, art. 26 Iw 1990, art. 5, eerste lid WKB en art. 43 Zvw
Bronnen: Ministerie van Financiën 16 april 2024, nr. 2024-0000172665, Tweede Kamer der Staten-Generaal, 15 april 2024, 36550, nr. 1, Voorjaarsnota 2024, Tweede Kamer der Staten-Generaal, 15 mei 204, nr. 2024D19454 en Bureau woordvoering kabinetsformatie 16 mei 2024, Hoofdlijnenakkoord 2024 – 2028
Prinsjesdagspecial Belastingplan 2025
Voor het 15e jaar op een rij stelt de vakredactie van Sdu een Prinsjesdagspecial samen op basis van het Belastingplan en overige fiscale maatregelen. De belangrijkste wijzigingen vatten zij op een duidelijke en toegankelijke manier samen, in de taal van jouw klant. Zo heb je een compleet overzicht in handen dat je kunt personaliseren en inzetten voor relatiemarketing. Met dit document heb je de perfecte basis in handen.
Pre-order nú en ontvang de special nog op de avond van Prinsjesdag in je inbox!
Meer verwachte wijzigingen
Geef een reactie