Tot zover de korte samenvatting van de belastingplannen van dit jaar van mr. Heleen Elbert. Omdat we een demissionair kabinet hebben, is dat natuurlijk ook wel een beetje logisch. Voor een fiscalist die hier uitgebreide lezingen over moet geven is dat een heel ander verhaal. Gelukkig is daar altijd nog haar favoriete onderwerp: de autobelasting! Ook dit jaar laat de sturingsdrift van de overheid Heleen gelukkig niet in de kou staan en is er op dat terrein nogal wat te melden.
Allereerst de bijtelling voor elektrische auto’s. Jaren geleden werden we al verblijd met het ‘hand aan de kraan’ principe. Dit principe geeft de overheid de mogelijkheid om aan de kraan te draaien bij de bijtelling voor elektrische auto’s wanneer het aantal verkopen mee- of tegen zou vallen. Nou, het blijkt dus dat het aantal verkopen van elektrische auto’s flink is toegenomen. Omdat dat goed is voor de verlaging van de CO2-uitstoot, kreeg de overheid het advies om de bijtelling voor elektrische auto’s op het niveau van 2021 te houden (per saldo 12% bijtelling over € 40.000, 22% over het meerdere). Dit is niet gebeurd, de bijtelling blijft volgend jaar namelijk zoals aangekondigd (per saldo) 16%. De kraan van de cap (het bedrag waarover de lage bijtelling geldt) wordt volgend jaar wel teruggedraaid: je krijgt het lage tarief nog maar over € 35.000 in plaats van € 40.000. Per 2023 gaan we zelfs terug naar € 30.000! De reden hiervoor? Kleinere auto’s zijn populairder op de tweedehandsmarkt. De kans dat de auto langer in Nederland blijft rijden wordt dan groter.
De nek omgedraaid
Is er dan alleen slecht nieuws? Nee hoor: er wordt fors meer budget vrijgemaakt voor de SEBA en de SEPP-regeling. De SEBA is een subsidie die je als ondernemer kunt krijgen wanneer je een elektrische bestelauto aanschaft. De SEPP is de subsidie je krijgt als je als particulier een nieuwe of gebruikte elektrische auto koopt. Het potje voor de nieuwe auto was dit jaar binnen een paar dagen leeg, dus wat extra budget kan beslist geen kwaad.
Oh ja, tot slot wil ik nog even doorgeven dat de autoprijzen volgend jaar weer worden aangepast (dat is meestal niet gunstig toch?). Dit komt door wijzigingen in de BPM. Per 1 januari moet de BPM (aanschafbelasting) namelijk berekend worden over de waarde die de auto heeft bij de RDW-inschrijving en niet meer over de waarde bij daadwerkelijke verkoop (scheelt toch weer een paar euro’s), daarnaast worden de BPM-bedragen per 1 januari weer eens aangepast. Wil je een schade-auto importeren uit het buitenland? Houd er dan rekening mee dat de overheid niet zo blij met je is. Niet alleen mag je geen taxatierapport meer gebruiken om de waarde omlaag te krijgen, ook mag je de waarde (en afschrijving) pas bepalen wanneer de auto geen wrak van de weg meer is. Kortom, het importeren van schade-auto’s wordt min of meer de nek omgedraaid.
Wat blijft er van deze plannen over na de Kamerbehandeling? Ik denk niet dat het veel anders zal worden dan nu al bekend is. We gaan het zien…
Mr. Heleen Elbert is zelfstandig fiscaal-jurist, werkzaam bij ELBERT fiscaal. Zij geeft regelmatig trainingen en cursussen. Donderdag 7 oktober 2021 staat de Auto Experience op de agenda waar Heleen u in drie uur het laatste fiscale nieuws over de auto van de zaak vertelt. Na afloop heeft u de mogelijkheid om ’s werelds oudste privécollectie oldtimers en sportwagens te bewonderen in het Louwman Museum. Met maar liefst 275 unieke pronkstukken kunnen fiscale autoliefhebbers hier hun hart ophalen!
Geef een reactie