Ron Meijer RB schrijft met enige regelmaat over zijn fiscale wereld. Een wereld waarin automatisering en proactief belastingadvies centraal staan. Dit keer neemt hij u mee naar de bodem, het fundament van ons spreekwoordelijke huis: onze praktijk.
Als we een huis (laten) bouwen, wordt er ook gestart met het fundament, de basis. Pijlers waarop we gaan wonen, om in dit geval onze praktijk op (uit) te bouwen. Het fundament zijn wijzelf. Wij bepalen hoe we in de wedstrijd staan, hoe we onze klanten bejegenen, hoe we communiceren. Wie wij als adviseur zijn. Wedstrijd hoor ik u denken? Welnu laat ik er eerlijk over zijn, we bevinden ons weldegelijk in een vechtmarkt. Kantoren verdwijnen of worden overgenomen. De kosten rijzen de pan uit, de marges staan onder druk en de aangifte zal op termijn verdwijnen. Kommer en kwel?
Echt contact maken met de klant
Natuurlijk niet. Collega’s die dit roepen, die moeten wat mij betreft eens in de spiegel kijken en zich afvragen of ze wel een adviseur zijn. Niet voor de klanten van zijn of haar kantoor maar van hem of haar zelf. Betaalt u de gestegen kosten uit eigen portemonnee of hebt u uw prijzen verhoogd? Ik lees met regelmaat teksten als: ‘de softwarehuizen plukken ons kaal, de uitgeverijen vragen absurd hoge prijzen’. Maar is dit wel zo? Jazeker, de kosten zijn gestegen maar de producten ook. Tegenwoordig kun je bij softwarehuizen en uitgeverijen software huren. Software die iets kan. Wat dat is? Proactief belastingadvies verstrekken. Ondernemen. Niet wachten tot de telefoon gaat, de mail met een vraag binnenkomt, maar de software die ons in staat stelt ‘echt’ mee te denken. Zeg eens eerlijk hoeveel abonnementen hebt u op dit soort software lopen? Vast en zeker meer dan een. Wat levert u dit op? Bent u misschien bang de boot te missen? Waarom dan? Al jaren geleden heb ik gekozen voor Sdu. Ja ik weet het, de uitgeverij van dit tijdschrift, maar ik meen het oprecht als ik zeg dat ik met deze software omzet kan schrijven die ik voorheen niet had. Ik krijg signalen en doe er iets mee. Daar zit wat mij betreft de clou! Ik wacht niet af, ik heb elke week een aantal momenten in mijn agenda ingeruimd voor klantencontact waarbij ik het liefst de telefoon pak. Vele collega’s zeggen dan: ‘hoe doe je dit, Ron?’. Welnu ik werk in mijn agenda met blokken waarbij ik mijzelf dwing een klant te informeren over een fiscale actualiteit. Hiervoor lees ik wekelijks onder andere NTFR. Op mijn iPad arceer ik belangrijke teksten en sla deze op in de betreffende relatiekaart en maak een taak aan. Tijdens het bellen val ik niet direct met de fiscale deur in huis en maak ik allereerst contact met mijn klant. Omdat ik alle klantencontacten vastleg en ik dit in mijn scherm heb, weet ik zeker dat ik de persoonlijke, voor mijn klant belangrijke zaken die ik tijdens het vorige gesprek heb gehoord, niet kan vergeten. Zo maak je echt contact en is de klant geen euroteken.
Mijn boodschap is: blijf in contact met uw klant en laat uzelf zien. Waarom zou de klant voor u kiezen en niet de collega? Jaren geleden ben ik begonnen met contentmarketing. Schrijven vind ik tof, maar het zorgt er ook voor dat ik opval. Als uw klant een fiscale vraag heeft en hij of zij gaat zoeken dan is de kans groot dat Google een artikel van een proactieve collega laat zien. Een antwoord wat fiscaal misschien niet direct toepasbaar is op de casus, maar toch. De wig in de relatie is geslagen. Uw klant zal niet direct overstappen, maar het is wel struikelpunt. Mijn tip is om het niet zover te laten komen en uw agenda erbij te pakken. Maak van uw klant een ambassadeur. U bespaart hiermee op de advertentiekosten en hebt tevreden klanten voor het leven die zo blij met u zijn dat ze u aanbevelen. Plan een wekelijks terugkerende taak in waarbij u uzelf dwingt een klant te bellen. Ga het gesprek aan, blijf de belastingadviseur die meer is dan diegene die jaarlijks het moetertje opstelt.
Ron Meijer RB is werkzaam bij Blauwe Vrijdag.
Geef een reactie