Je zal maar een fiscalist zijn die dol is op het geven van lezingen. Hoe vaker, hoe beter! En dan mag dat opeens niet meer vanwege corona… Wat moet je dan? Nou ja, webinars geven dus, maar dat is toch niet het echte werk. Me storten op het fiscale coronanieuws was een andere methode om de afkickverschijnselen te verzachten, met als ideale combinatie natuurlijk webinars geven over het fiscale coronanieuws.
Enfin, ik ben mijn tijd wel doorgekomen en heb bovendien volop ander werk waarvan ik achter de deadlines aan blijf hollen, maar ja. Je bent nu eenmaal dol op het geven van lezingen of niet, hè? Gelukkig heb ik er inmiddels weer een paar op zitten, u weet wel, die met echte mensen in de zaal. Wel op gepaste afstand, maar toch… Heerlijk! Je kunt dan in ieder geval weer zien waar ieders interesse ligt en – ook leuk – bij welk onderwerp de verbaasde gezichten overheersen. Kennisoverdracht blijft wat mij betreft toch maatwerk, hoewel dat met de corona fiscaliteit toch nog wel even een dingetje is.
“Kennisoverdracht blijft wat mij betreft toch maatwerk, hoewel dat met de corona fiscaliteit toch nog wel even een dingetje is.”
De regering heeft met een bijna onmogelijke snelheid allerlei noodwetgeving opgezet. Superknap! En ja, dat dan niet alles tot in de puntjes geregeld is, is niet meer dan logisch. Dit maakt het voor mij natuurlijk wel extra leuk omdat ik elke keer weer wat nieuws te melden heb. Wat dat betreft is het natuurlijk ook ideaal dat ik een Twents accent hebt: de TOZO en de TOFA zijn geweldig om alleen al uit te spreken. Nu maar hopen dat de toehoorders er ook zo over denken!
“Deze crisis brengt wat dat betreft zijn eigen ethische dynamiek met zich mee: hoe voorkom je dat de klant die het nodig heeft subsidies misloopt?”
Anyway, je kunt als fiscalist natuurlijk nog zo goed opletten en van alles en nog wat bestuderen, maar je hebt behalve met nog niet complete noodwetgeving ook nog met een andere risicofactor te maken: de klant. Hoe breng je alles duidelijk aan de klant over terwijl nog niet alles duidelijk is? En hoe voorkom je dat de klant alles op eigen houtje doet? Moet je dat wel willen voorkomen? Deze crisis brengt wat dat betreft zijn eigen ethische dynamiek met zich mee: hoe voorkom je dat de klant die het nodig heeft subsidies misloopt? Maar ook: hoe voorkom je dat de klant ten onrechte van alles en nog wat aanvraagt? Voordat je het weet zit je straks met de gebakken peren in de vorm van terug te betalen subsidies en/of extra boetes. Komt dat dan omdat ik het verkeerd heb uitgelegd? Of omdat zij het, al dan niet met opzet, verkeerd hebben begrepen? Enfin, misschien moet ik daar tegen die tijd maar eens een lezing over gaan geven.
Heleen Elbert is fiscaal jurist en zelfstandig adviseur bij ELBERT Fiscaal. Daarnaast is zij auteur voor NDFR Autobelastingen en geeft zij regelmatig lezingen en interviews voor Sdu Licent Academy. Vorig jaar – toen corona de fiscaliteit nog niet domineerde – ging ze de confrontatie aan met advocaat-belastingkundige Richard Beune. Bekijk hun video hieronder of lees verder via www.ndfr.nl/videos
Geef een reactie