In deze hectische tijd dringt soms de vraag op: vergeet ik niet iets? Dat geldt zowel voor een ondernemer als voor zijn adviseur. Een overvloed aan informatie uit allerlei bronnen komt op ons af. Soms is het relevante informatie, soms ‘informatie’ die de naam informatie niet mag dragen: stemmingmakerij als het ware, denk ik wel eens.
Maar naast alle nieuwe regelingen rond de COVID-19 crisis gaat ook het gewone leven door. Wij zitten dan wel thuis te werken, al dan niet afgeleid door kinderen die ook vermaakt moeten worden, onze ondernemingen draaien gewoon door. Juist dan ga je snel dingen over het hoofd zien. Is het op kantoor veel rustiger (mag ik hopen!), het is ook vaak gestructureerder. Dossiers zijn snel te vinden, collega’s kunnen meteen antwoord geven op prangende vragen. Thuis is dat veel minder. Als dossiers nog niet elektronisch beschikbaar zijn, wordt het werk voor een adviseur vaak veel lastiger.
Die informatiemaatschappij is nu een zegen voor degenen die hun zaakjes goed op orde hebben en kunnen beschikken over digitale dossiers en agenda’s. Maar als de organisatie nog niet helemaal klaar is… dan is er vaak een serieus probleem. Dan worden dingen over het hoofd gezien of gewoonweg vergeten. Termijnen blijven in de fiscale wereld van groot belang. Neem nu een geruisloze inbreng van een onderneming in een bv. Terugwerkend naar een tijdstip in het verleden? Akkoord maar wel met een maximale termijn van 15 maanden. Dus inbreng per 1 januari 2019, dan had de procedure gereed moeten zijn op 31 maart 2020. Dat was net in het begin van de crisis…
Er zullen vast gevallen zijn waarin deze termijn nu net vergeten is. Tja, dan heb je een probleem, of toch niet? Op dit moment worden er steeds ad-hoc maatregelen getroffen om ondernemers bij te staan. Zo ook voor dit probleem. De staatssecretaris van Financiën die over de Belastingdienst gaat, heeft onlangs een aantal handreikingen gedaan aan ondernemers. Eén van die handreikingen is dat de termijn voor het afronden van de juridische voorwaarden wordt verlengd met 3 maanden. Maar alleen voor de gevallen waar de termijn zou aflopen in de periode 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2020. Alleen voor deze gevallen heeft u nog de tijd tot 3 maanden na de fatale termijn om de gruisloze inbreng af te ronden. Dit geldt trouwens ook voor een geruisloze terugkeer uit de BV naar een eenmanszaak. Misschien is zelfs nog wel een heroverweging op zijn plaats vanwege de gewijzigde omstandigheden.
Ook andere methoden van overdracht van ondernemingen kennen fatale grenzen voor de terugwerkende kracht. Zo kan aan juridische fusies of splitsingen een terugwerkende kracht van 12 maanden worden gegeven. Voor bedrijfsfusies is deze termijn (net als bij de geruisloze inbreng en terugkeer) 15 maanden. In hetzelfde besluit heeft de staatssecretaris goedgekeurd dat ook deze termijn met drie maanden wordt verlengd indien de termijn zou aflopen in de periode 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2020.
Dus kijk even na of u geen geruisloze inbrengen of terugkeren bent vergeten. Het gaat voor de ondernemer vaak om grote financiële belangen. En ik weet niet hoe het met uw aansprakelijkheidsverzekering zit…
Ontvang ondersteuning op dit onderwerp
Binnen het thema ‘Eenmanszaak of BV’ biedt Sdu Fiscaal u een drietal gratis adviespakketten. Met een combinatie van inhoudelijke stukken en praktische hulpmiddelen ondersteunen we zo het werk van de adviseur en maken we complexe regelgeving behapbaar. Deze inhoud komt uit onze online platforms Fiscaal en meer, NDFR en Taxvice. Vraag uw adviespakket op maat nu kosteloos aan en adviseer uw klant optimaal!
Geef een reactie