Weten we eigenlijk al hoe de autobelastingen er volgend jaar uit komen te zien? Nee, natuurlijk niet. Hoewel de Autobrief 2 alle wetswijzigingen tot en met 2020 bevat, kunnen we er nog niet van op aan dat deze ook echt doorgevoerd worden. Er zijn al wijzigingen aangekondigd bij de aanschafbelasting (BPM) en ook op bijtellingsgebied hopen we op Prinsjesdag wat meer duidelijkheid voor de toekomst te krijgen.
Zo is er bijvoorbeeld de Tesla-tax: de aftopping van de 4%-bijtelling die er op neer komt dat je bij een nul emissie-auto maximaal € 9.000 korting op de bijtelling krijgt. In de praktijk betekent dat dat je voor die auto’s alleen nog over de eerste € 50.000 het 4%-tarief krijgt, tenzij je een waterstofauto hebt want dan val je nog volop in de bonus. Maar, dit geldt toch alleen voor auto’s die in 2019 nieuw zijn, toch? Of ook voor het huidige wagenpark dat er 60 maanden op heeft zitten? Of met onmiddellijke ingang per 1 januari voor alle nul-emissieauto’s? Een beetje duidelijkheid zou niet verkeerd zijn, hoewel er al het nodige over vermeld staat in de toelichtingen op de Belastingdienstwebsite. Als het goed is, geldt per 2021 voor alle auto’s het 22%-tarief, dus ook voor de oudere nul emissie-auto’s die uit de overgangsregeling lopen, behalve als ze uit 2016 of eerder zijn, want dan is het bingo met 25%. Nou ja, tenzij de Hoge Raad in zijn voor half september geplande arrest bepaalt dat dat discriminatie is.
BPM
Hoewel dit natuurlijk belangrijk is wanneer u in een auto van de zaak rijdt, speelt er rond deze tijd een fiscaal nog veel omvangrijker probleem waarover wij op Prinsjesdag meer nieuws hopen te krijgen: de BPM. Sinds kort geldt de WLTP testmethode. Voor de niet-ingewijden: de auto’s worden nu getest op hun reële CO2-uitstoot. Een gevolg van de alom bekende sjoemelsoftware-affaire. En wat schetst onze verbazing (maar niet heus): de werkelijke CO2-uitstoot van de meeste auto’s is een flink stuk hoger. De afwijking is bij bepaalde merken gemiddeld 10 gram/km, maar er zijn flinke uitschieters naar boven. Omdat de BPM voor personenauto’s CO2-afhankelijk is, kan dit betekenen dat uw nieuwe auto een eurootje of 20.000 meer kost dan voorheen. Kortom, het scheelt nogal.
De auto(ver)koper is sinds kort flink de klos, hoewel de fiscale gevolgen iets gematigd werden door een omrekenmodule. De in de Autobrief 2 voor 1 januari 2019 aangekondigde BPM-tabellen zijn alweer aangepast. Dit wordt op Prinsjesdag bekend gemaakt. De nieuwe BPM-tarieven zijn een paar procent lager dan de nu gepubliceerde tabellen, maar ik vraag mij af of dat de gevolgen van de nieuwe testmethode op kan vangen. En, om maar weer op de bijtelling terug te komen: door de afschaffing van de kortingen zijn we milieu-onvriendelijker gaan rijden. Kortom: milieu-onvriendelijker auto’s en een hogere CO2-uitkomst bij de test leveren per saldo beiden een hogere bijtelling op. Of we daarmee de hogere lasten van de afschaffing van de dividendbelasting kunnen opvangen weet ik niet, maar we komen een eind in de richting denk ik zo.
Meer weten?
Mr. Heleen Elbert verzorgt donderdag 20 september 2018 een webinar over de highlights van Prinsjesdag 2018. Met welke wijzigingen dient u voor het jaar 2019 rekening te houden?
Geef een reactie