Iedere maand schrijft mr. dr. Chris Dijkstra over zaken die hem opvallen binnen de fiscaliteit.
Het jaar 2024 is al weer enkele weken met grote vaart van start gegaan. De eindejaarsoverzichten en de nieuwjaarswensen liggen grotendeels achter ons. Nu mag de belastingadviseur aan de slag in 2024. En dat vraagt om iets anders, want op 1 januari 2024 is hij of zij wakker geworden in een nieuwe wereld.
De dga heeft in box 2 een effectief toptarief gekregen van 50,3%. Vorig jaar was dit nog 45,76% en 5 jaar geleden nog 43,75%. De belastingdruk voor vermogenden neemt toe. Er wordt gesproken over een vermogensbelasting voor miljonairs. Een hele stroom van deze miljonairs vluchtte al het land uit. In dat kader werd gepleit voor een mondiale vermogensbelasting voor rijken. En ja, mogelijk zal het nieuwe kabinet nog wat van de scherpste kantjes van de belastingdruk van de dga afslijpen. Er is echter toch wel veel politieke steun voor een stevige belastingdruk voor vermogenden en dga’s.
In deze veranderende wereld leven sommige belastingadviseurs nog in het verleden. Zo zag ik iemand het salaris van de dga zo laag mogelijk vaststellen. Even omdenken! Want is een hoger salaris juist niet méér fiscaalvriendelijk dan een uiteindelijke heffing van 50,3%? Welkom in 2024!
En natuurlijk is er ook een andere kant aan deze medaille. Want er zijn ook in 2024 kansen. Stel je hebt vermogen ondergebracht in een normaalbelaste bv en je winst is laten we zeggen € 130.000. Je kunt gebruik maken van de eerste schijf vennootschapsbelasting van 19% en een aanmerkelijk belangtarief van 24,5%. Samen ‘slechts’ 38,85%. Toch heel acceptabel in het huidige tijdsgewricht.
Wel even een paar kanttekeningen: allereerst moet de winst wel in het jaar 2024 vallen. Wat bedoel ik daarmee? Een tariefopstapje kun je alleen in het jaar zelf gebruiken. Dus stel dat je de winst wat oppot en in één keer in 2026 realiseert, dan heb je twee jaar het tariefopstapje gemist. Het vraagt om keuzes, bijvoorbeeld welke waardering van activa je op grond van goed koopmansgebruik toepast. Stel dat je je beursgenoteerde effecten waardeert op kostprijs of lagere marktwaarde, dan heb je heel lang misschien geen winst en dan is vervolgens alles op het moment van realisatie belast tegen het toptarief. Een schijnvoordeel dus. Denk er eens over na hoe we dat in of vanaf 2024 beter kunnen doen?
Het tariefsopstapje in box 2 is natuurlijk bijzonder interessant, maar dan moeten we die wel in 2024 toepassen, want weg is weg. Dividend uitkeren en dan weer als agio storten in de bv? Het is maar één mogelijkheid. Helaas geldt het tarief van 24,5% alleen maar voor de eerste € 67.000, tenzij de dga een fiscale partner heeft opgeduikeld, want dan geldt deze grens twee keer, ook al is de partner geen aanmerkelijkbelanghouder. Zou dat nu wel EVRM-proof zijn? Hoe dan ook, het verhaal gaat dat de Sdu al bezig is met een op AI gebaseerde partner-search tool, de zogenaamde ‘fiscaal voordeel-partner’.
Zo aan het begin van 2024 adviseer ik u om per klant en zijn eventuele partner een mooie kaart met hokjes te maken. Daarin geeft u aan in hoeverre u het lage tarief en de heffingskortingen benut. Maakt u de eerste schijf in box 1 bij ondernemer en partner vol? En het lage tarief van box 2? Misschien denkt u: ‘Deze klant heeft geen box-1 inkomen en zit fors in de 50,3%.’ Nou dan zorgt u er toch voor dat u er box 1 inkomen van maakt? Omdenken heet dat.
Ik hoor iemand zeggen dat in de opstelling het aantrekkelijke tarief van box 3 wordt gemist. Dat is wel een beetje bewust. Want box 3 vind ik eng. Immers, velen zijn er ten volle van overtuigd dat de Hoge Raad het huidige box 3 stelsel om zeep zal helpen. Heerlijk het werkelijke rendement belast tegen 36% en als het werkelijk rendement hoger is dan 6,04%, dan geldt het forfait. Maar dat zal natuurlijk niet de einduitkomst zijn. Wellicht voor de heel korte termijn, maar daarna zal er door de wetgever gerepareerd moeten worden om tenminste dezelfde belastingopbrengst te blijven garanderen. Zie goed, dat na het Kerst-arrest de belastingdruk op andere box 3-vermogensbestanddelen nog nooit zo hoog is geweest.
Hoe dan ook, de fiscale wereld ziet er in 2024 inmiddels heel anders uit. We kunnen niet blijven adviseren met de reflexen uit 2023 en eerdere jaren. Denkt u en jij al om?
Mr. dr. Chris Dijkstra is directeur Watermill Tax & Legal B.V. te Utrecht, tevens verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Powered by Sdu Licent Academy & Sdu Opleidingen
Webinar Fiscale wijzigingen 2024
Op 1 januari jl. zijn veel fiscale regelingen aangepast. Niet alleen de belastingtarieven zijn aangepast, ook een aantal regelingen zelf. In dit webinar staat centraal hoe de wijzigingen van de fiscale regelingen kunnen worden ingezet in fiscale adviestrajecten. Door het creëren van inzicht in de tarieven worden adviesmomenten aangestipt zodat je proactief ondernemers en vermogende particulieren kunt adviseren.
Geef een reactie