Steeds meer vermogenden geven er de voorkeur aan om grip op hun schenking te houden. Bij de grote goede doelen kan dit door te doneren aan specifieke projecten die onder de vlag van de organisatie worden uitgevoerd. Wie echter meer invloed wenst, komt uit bij een fonds op naam of richt een stichting op.
Makkelijker gezegd dan gedaan
Een aantal vuistregels voor charity management:
- 'Eens gegeven, blijft gegeven'
Wie gaat schenken aan goede doelen, moet zich goed realiseren dat hij dit alleen met vermogen doet dat 'over' is. Het verdient dan ook aanbeveling om charitas in te passen in het strategisch vermogensplan.
- 'Denkt na, voor gij begint'
Het geeft vaak meer voldoening om allereerst goed na te denken over de wensen op het gebied van geven dan ad hoc aan vele goede doelen een beperkt bedrag over te maken. Alleen dan maakt de gulle gever het verschil en weet hij waarvoor hij het doet.
- 'Een goede voorbereiding is het halve werk'
Zeker bij een 'eigen' stichting zijn teleurstellingen te vermijden door een goed beleidsplan te maken, passende bestuursleden te benoemen en heeft het mijn voorkeur om een einddatum van de stichting vast te leggen.
- 'Liever met de warme dan met de koude hand'
Men kan wachten tot overlijden, maar veel waardevoller is om te schenken bij leven. Naast controle over de bestedingen, heeft dit als emotioneel voordeel dat de donateur ook de vruchten ziet van zijn gift.
ANBI-status
Om voor de ANBI-status in aanmerking te komen, dient de 'eigen' stichting op voldoende afstand te staan. De donateur mag immers niet over het stichtingsvermogen beschikken alsof het zijn eigen vermogen is. Naast een onafhankelijk bestuur waar de oprichter uiteraard wel deel van kan uitmaken, is het belangrijk dat het algemene belang wordt gediend en niet een persoonlijk of familiebelang. Wat onder het algemene nut wordt verstaan is vaak duidelijk, maar toch niet altijd. Zeker wanneer commerciële activiteiten worden verricht, kan dit nogal eens tot discussie met de fiscus leiden. Zo blijkt uit recent jurisprudentie . Duidelijk moet zijn dat de commerciële activiteiten het maatschappelijk doel dienen en niet een doel op zichzelf vormen. Bovendien kunnen deze niet tegen commerciële tarieven worden verricht, aangezien daarmee in strijd wordt gehandeld met het winstoogmerk van ANBI. Dit betekent dat zowel naar commerciële aanbieders moet worden gekeken als dat de opbrengsten onder de kostprijs liggen. De donateur die zich echter aan de ANBI-spelregels houdt, kan zijn charitatieve motieven combineren met fiscale optimalisatie door de stichting met aftrekbare periodieke giften te funden.
Op maandag 18 september 2017 verzorgen drs. Jeroen Knol en mr. Guus Looman de PE-Pitstop Charity Management. Na de Pitstop bent u als accountant, belastingadviseur of bankier in staat om de filantroop te begeleiden in de wereld van charity management. > Meer informatie en aanmelden
Geef een reactie