De strijd tegen belastingontduiking wordt heviger. Door allerlei publieke kijkjes in de keuken van de internationale fiscale praktijk en het gebruik, en soms misbruik, van internationale vennootschappelijke structuren is er een sterke publieke opinie ontstaan. Iedereen moet zijn ‘fair share’ aan belasting betalen dus internationale belastingontwijking mag niet, is maatschappelijk onwenselijk en moet bestreden worden. Dit geldt zowel voor burgers als voor bedrijven. Multinationals hebben de schijn tegen en wringen zich volgens de publieke opinie in allerlei bochten om gebruik maken van agressieve methoden om belasting te ontwijken. Door belastingontwijking lopen overheden vele miljarden mis en ontstaat er oneerlijke concurrentie tussen bedrijven hetgeen schadelijk is voor duurzame economische ontwikkeling.
In deze strijd tegen belastingontwijking zijn er door de G20/OESO en EU maatregelen en richtlijnen voorgesteld die zijn neergelegd in de diverse Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) acties en het EU Anti-Belastingontwijking Pakket. Multinationals worden nu geconfronteerd met de gevolgen van deze voorstellen die langzaamaan geïmplementeerd worden in de nationale wetgeving van vele landen.
Transparantie is key en noodzakelijk om dieper inzicht te krijgen in aard en omvang van internationale (gekunstelde) fiscale constructies en de wijze waarop multinationals, onder andere middels hun transfer pricing beleid, de winsten verdelen over de diverse landen. Door middel van o.a. (verplichte) transfer pricing documentatie, country-by-country reporting en uitwisseling van rulings wordt de transparantie bevorderd.
Maar transparantie gaat verder dan overheidsmaatregelen. Ook de media hebben zich geworpen op het fiscale gedrag van multinationals, gevoed door informatie die beetje bij beetje naar buiten lekt door incidentele acties zoals ‘Lux-leaks’ en de ‘Panama-papers’. Hierdoor is belasting en met name transfer pricing nu een strategische kwestie geworden die alle aandacht vereist van de multinational. Vragen waarover nagedacht dient te worden zijn onder andere: Hoe dient de multinational om te gaan met haar huidige structuur? Hoe agressief wil men zijn? Welke impact heeft de structuur op de reputatie? Wat gebeurt er als de lokale belastingautoriteiten van mening verschillen omtrent een acceptabele (vennootschappelijke) structuur en wijze van winstverdeling?
Ook in Nederland gelden met ingang van 2016 strakkere regels ten aanzien van de verplichte transfer pricing documentatie die multinationals moeten opnemen in hun administratie. Bestaande documentatie voldoet niet altijd meer aan deze strakkere regels en zal moeten worden aangepast. Voor de multinational, haar tax afdeling alsmede het bestuur is nu het moment aan om haar bestaande transfer pricing beleid en vennootschappelijke structuur tegen het licht te houden en te evalueren of en waar er materiele risico’s zijn. Zo nodig kunnen sommige risico’s nog ‘tijdig’ in 2016 gemanaged worden.
PE-Pitstop Transfer Pricing
Meer weten? Rudolf Sinx en Richard Slimmen brengen u tijdens de PE-Pitstop Transfer Pricing op 19 mei 2016 in korte tijd op de hoogte van de laatste transfer pricing issues.
Geef een reactie