Dé waarde van een bedrijf bestaat niet. Iedere waardevaststelling bevat subjectieve elementen. Professionele waarderingsspecialisten (Register Valuator) waarderen de onderneming langs twee maatstaven:
- De toekomstige geldstromen en de tijdswaarde van geld.
- Het risicoprofiel van de onderneming en de daarmee samenhangende rendementseis.
De Register Valuator bepaalt op basis van de toekomstige vrije geldstromen de waarde van een bedrijf. Vrije geldstromen zijn de geldstromen die aan de onderneming kunnen worden onttrokken zonder dat dit de toekomstige bedrijfsvoering in gevaar brengt. Deze Discounted Cash Flow methode (DCF methode) wordt ook veel door beleggers en grote ondernemingen gebruikt.
Andere methoden die gangbaar zijn, zijn de volgende:
- Intrinsieke waarde: De intrinsieke waarde geeft aan wat de waarde is van het eigen vermogen van de onderneming: het totaal van de activa minus de schulden. De boekwaarde van het eigen vermogen geldt daarbij als uitgangspunt, vervolgens worden de stille reserves en belastinglatenties hierop gecorrigeerd
- Rentabiliteitswaarde: Bij waardering volgens de rentabiliteitswaarde wordt al wat meer naar de toekomst gekeken. De berekening verloopt in twee etappes: eerst wordt de reguliere winst op basis van gemiddelde, genormaliseerde winsten uit het verleden en verwachtingen voor de toekomst bepaald. Daarna wordt deze winst gedeeld door het vereiste rendement op het eigen vermogen. Als rendementseis wordt veelal de rente op een langlopende risicoloze belegging plus een opslag voor (ondernemers)risico genomen.
Een combinatie van bovenstaande 3 methoden wordt soms ook toepast en vervolgens gemiddeld.
WHIN methode
Ik pleit voor toevoeging van nog een methode: de WHIN methode. Deze methode geeft antwoord op de meest relevante vraag die iedere ondernemer zichzelf stelt voorafgaand aan de overdracht van zijn onderneming. Toch wordt deze methode nog relatief weinig toegepast. De focus ligt veelal op de (waardering van) de onderneming zelf en het hele proces hier omheen. Aandacht voor de impact op de (toekomstige) prive financien is vaak nog een ondergeschoven kindje. Vreemd eigenlijk als we ons realiseren dat de fase na de overdracht met veel onzekerheden omgeven wordt. Wat ga ik doen met mijn extra tijd? Welke kansen wil ik nog benutten? Welke hobby’s wil ik (alsnog) gaan oppakken? Maar ook: wat kan ik mij financieel veroorloven? Wat kan ik mijn kinderen schenken? Hoeveel rendement moet ik maken op de opbrengst van mijn onderneming om ‘levenslang’ te kunnen blijven genieten van een gewenste levensstijl? Juist door dit inzicht te genereren middels de WHIN methode kan de onzekerheid sterk gereduceerd worden.
Toepassen van de WHIN methode geschiedt idealiter niet ná het verkoopproces maar juist voorafgaand daaraan. Waarom? Omdat de uitkomst van de WHIN methode ook sterk de (vraag)prijs van de onderneming kan beinvloeden en daarmee de potentiele verkoopbaarheid. Wellicht dat de DCF (of andere) methode een prijs bepaalt die veel hoger ligt dan de WHIN methode. Dat is dan een geruststelling en biedt ruimte voor eventuele benodigde neerwaartse aanpassing om een koper te vinden. Andersom kan uiteraard ook. In dat geval dient men extra scherp te onderhandelen of wellicht zelfs te wachten met daadwerkelijke verkoop.
Kortom, door consequent de WHIN methode toe te voegen aan de meest gehanteerde waarderingsmethoden ontstaat een nog meer uitgebalanceerd beeld van de waarde en de verkoopmogelijkheden.
Wat Heb Ik Nodig
Waar de WHIN methode voor staat? Deze methode staat voor ‘Wat Heb Ik Nodig’ (om de periode na verkoop ‘levenslang’ tegen een acceptabel rendement het leven te kunnen leiden dat gewenst is). De WHIN methode is feitelijk niets anders dan een integrale financiele planning waarin de mogelijke (of benodigde) opbrengst van de onderneming is meegewogen.
Toevoegen van de WHIN methode verdiept uw relatie met uw klant en wordt zeer gewaardeerd, zo weet ik uit eigen ervaring. Tijd dus om de WHIN methode voorafgaand aan iedere bedrijfsverkoop in te zetten. Al is het maar ter bevestiging dat het allemaal wel goed zit met die gewenste toekomstige levensstijl…
Meteen aan de slag met de financiële planning voor uw cliënt? Meld u nu aan voor de nieuwe Specialisatieopleiding Financiële planning voor de DGA (startdatum 2 juni 2016)!
Geef een reactie