De variabele hypotheekrente voor klanten van ABN Amro en ING gaat omhoog. Opmerkelijk, want deze stijging komt door verhoging van de ‘vaste’ opslag.
Variabele hypotheekrente bestaat uit een variabel deel en een vast deel. Het variabele deel is het Euribor-rentetarief waartegen een groot aantal Europese banken elkaar geld leent. Daarbovenop komt het vaste deel, een van tevoren vastgestelde opslag. ABN Amro en ING verhogen nu deze opslag, omdat zij naar eigen zeggen zelf ook meer moeten betalen om geld te lenen op de kapitaalmarkt. In de algemene voorwaarden is opgenomen dat banken de renteopslag die zij aan klanten berekenen tussentijds kunnen aanpassen. Er is geen maximum voor de hoogte van deze opslag. Alleen als in de door u ondertekende offerte is opgenomen dat u tijdens de gehele looptijd van de hypotheek een vaste opslag betaalt, kan de bank die opslag niet tussentijds verhogen.
Klacht bij de NMa
Sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 zijn de marges die banken aan hun klanten doorberekenen sterk gestegen. In 2010 was dit voor Vereniging Eigen Huis aanleiding een klacht in te dienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). In mei 2011 presenteerde de NMa haar bevindingen maar de toezichthouder zag geen reden in te grijpen.
Opslag in hoger beroep
Eerder hebben diverse geldverstrekkers de opslag verhoogd. Hierover zijn ook al diverse rechtszaken gevoerd, met sterk wisselende resultaten. In 2008 besteedden wij al aandacht aan de verhoging die geldverstrekker Obvion aan haar klanten doorberekende. Helaas is deze verhoging van de renteopslag niet teruggedraaid. Op dit moment is Vereniging Eigen Huis betrokken bij een zaak in hoger beroep over deze kwestie.
Wat kunt u doen?
Heeft u een variabele rente met een ‘vaste’ opslag?
- Lees goed wat er in uw hypotheekofferte en in de algemene voorwaarden staat vermeld over de renteopslag.
- Neem contact op met uw bank als u van mening bent dat de verhoging in strijd is met de offerte of de algemene voorwaarden. Maak kenbaar als u verwacht door deze verhoging in financiële problemen te komen.
- Krijgt u geen of een slecht antwoord van de bank, dan kunt u een klacht indienen bij een geschillencommissie (bijvoorbeeld Kifid), de zaak voorleggen aan een rechter of u aansluiten bij de actiegroep www.stopdebanken.nl.
Geef een reactie