Leveren de goededoelenactiviteiten van een stichting marketingvoordelen voor een bv op? Dan kwalificeert zo’n stichting in beginsel niet als een algemeen nut beogende instelling.
Een stichting heeft als statutair doel het bevorderen van maatschappelijke participatie van ouderen en het bevorderen van sociale cohesie in de buurten en wijken. Daartoe organiseert de stichting kookdagen waarbij ouderen samen met jonge vrijwilligers (studenten) soepen bereiden. Zij eten deze soepen gezamenlijk bij de lunch op. Soep die overblijft van deze kookdagen wordt gratis bij ouderen aan huis bezorgd. De stichting is gelieerd aan een bv. Deze bv is een sociale onderneming gericht op het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen. De bv vervaardigt, transporteert en verkoopt soep aan retail, bedrijven, horeca, cateraars en events. Wanneer de bv winstgevend wordt, zal zij minimaal 50% van haar winst gebruiken om de stichting te financieren en de sociale impact te vergroten. De stichting vraagt de status van algemeen nut beogende instelling (ANBI) aan bij de Belastingdienst. Maar de inspecteur weigert de ANBI-status toe te kennen. Daarop gaat de stichting in beroep.
Aanzienlijke marketingvoordelen door bv
Rechtbank Noord-Holland vindt aannemelijk dat de bv aanzienlijke marketingvoordelen geniet van de activiteiten van de stichting. Daarnaast bevorderen de algemeen nuttige activiteiten van de stichting de verkopen van soep door de bv. De activiteiten van de stichting verhogen ook de naamsbekendheid van het desbetreffende merk. De marketingvoordelen en de waardestijging van het merkenrecht komen in beginsel ten goede aan de bv en aan haar aandeelhouders. De activiteiten van de stichting dienen dus niet voor minstens 90% het algemeen belang. Daarom heeft de fiscus terecht geweigerd om de stichting als een ANBI te bestempelen, aldus de rechtbank.
Wet: art. 5b AWR
Geef een reactie