Uit een onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank blijkt dat familiebedrijven strategisch koersvaster zijn dan niet-familiebedrijven.
Familiebedrijven investeren tijdens crisissituaties vooral in het interne bedrijfsbelang. Daardoor zijn ze minder geneigd om personeel te ontslaan. Ook investeren ze actiever in innovatie, onderzoek en ontwikkeling dan bedrijven waar geen familie aan het roer staat. Bovendien loont het als familiebedrijven direct na een economische dip actief aan de slag gaan met de eigendoms- en eigenaarsstrategie. Daarbij maakt het niet uit of de familie haar aandelenbelang vergroot of juist verkleint. Familiebedrijven die niets doen, zien na verloop van tijd juist een scherpe daling van de winstgevendheid.
‘De kracht van het kiezen’
Dat familiebedrijven strategisch koersvaster zijn dan niet-familiebedrijven blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van het Erasmus Centre for Family Business, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. Naar aanleiding van het onderzoek is een rapport, getiteld ‘De kracht van het kiezen’ uitgebracht. Andere interessante conclusies uit het rapport zijn:
- Een korte crisis bestaat niet. Herstel duurt soms lang, daarom is het noodzakelijk een langetermijnstrategie te hebben.
- Familiebedrijven zijn net zo vatbaar voor crisissituaties als niet-familiebedrijven. Dit geldt zeker gedurende de eerste twee jaar van een crisis.
- Kopen en verkopen na crises zorgt voor nieuwe strategische kansen. Door met het aandelenbelang aan de slag te gaan, komen middelen vrij zoals kapitaal, kennis en expertise of ontstaat een groep gelijkgestemde familie-eigenaren die het kader en de uitgangspunten van de bedrijfsstrategie bepalen.
- Familiebedrijven hebben de neiging om anticyclisch te ondernemen. Doordat familiebedrijven in crisistijd vasthouden aan het eigen DNA, weten waar ze goed in zijn en weten waar ze voor staan, stijgt de kans op succes als wordt geïnvesteerd in innovatie van producten of diensten na een crisis.
Bron: BDO 21 juni 2021, Familiebedrijven tijdens een crisis koersvaster dan niet-familiebedrijven
Geef een reactie