De Nederlandse vereniging voor banken heeft een standaard voor klantonderzoek opgesteld die zo’n onderzoek minder lastig moet maken voor non-profit organisaties.
Not-for-profit organisaties, waaronder goede-doelenorganisaties en sportverenigingen, hebben de laatste jaren drempels ervaren bij het regelen van hun bankzaken. De oorzaak was het klantonderzoek dat banken moeten doen om misbruik van het financiële systeem te voorkomen. Daarom heeft Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) gewerkt aan de nieuwe Sector Standaard. Dat is gebeurd in nauwe samenwerking met de betrokken brancheorganisaties en in afstemming met het Ministerie van Financiën en De Nederlandsche Bank. Om banken bij het klantonderzoek een goede inschatting te laten maken van de risico’s, beschrijft de Standaard enkele risicoverlagende en risicoverhogende factoren. Het openbaar maken van de financiële jaarrekening is bijvoorbeeld een risicoverlagende factor. Werken in een land dat onder sancties valt, is een voorbeeld van een risicoverhogende factor. De Standaard moet ervoor zorgen dat klanten uit de not-for-profit sector straks minder last hebben van het klantonderzoek door de bank als de risico’s op witwassen of terrorismefinanciering laag zijn.
Geef een reactie